onsdag 6 mars 2019

Kortbloggat: Britt-Marie var här


Titel och författare: Britt-Marie var här av Fredrik Backman

Varför läste jag den? Valde den som hyllvärmare i januari och för att jag ville läsa innan jag såg filmen

Vad handlar den om? Hemmafrun Britt-Marie försöker skaffa ett jobb efter det att hon har lämnat sin man som varit otrogen. Hon har dock ingen arbetslivserfarenhet alls, så det enda jobb den hårt prövade arbetsförmedlaren kan hitta åt henne är som vaktmästare/husmor på en fritidsgård i ett litet, litet samhälle. Vad hon glömmer säga är att det också ingår i jobbet att träna det lokala juniorfotbollslaget.

Vad tyckte jag? Många tycker att Backmans böcker är väldigt roliga. Jag tycker däremot att de är enormt sorgliga. Men han är en mästare på att beskriva ensamma och lite udda människor. Han gör det med stor värme och visst finns det humor också. Britt-Marie kunde i någon annans händer ha blivit en karikatyr, men Fredrik Backman låter inte det hända henne. Det tycker jag om.

Britt-Marie var här
Författare: Fredrik Backman
Förlag: Forum (2014)
ISBN: 9789175038865
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

4 kommentarer:

  1. Jag tycker också hans böcker är mycket mer än roliga. Det finns så många känslor i dem och han gör det så bra.

    SvaraRadera
  2. Här läst om Britt-Marie flera gånger ... eller jag har väl läst nästan allt av Fredrik Backman flera gånger. Undantaget är Mormor hälsar och säger förlåt ... föll inte riktigt för den.

    SvaraRadera
  3. Första gången jag började läsa den tyckte jag inte alls om den. Gav den en chans till och älskade den! En bra mix av sorgligt och roligt.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker som du, att hans böcker är sorgliga. Han är väldigt bra på att fånga stämningar och en viss anda i samhället. Det skall bli spännande att läsa hans nya roman som kommer snart.

    SvaraRadera