måndag 10 mars 2008

Den trettonde historien

Oj, oj - vilken bra bok! Jag låg vaken till halv fyra i natt för att läsa ut Den trettonde historien av Diane Setterfield (det kan också ha varit så att jag sovit mer än min kvot nu när jag varit sjuk och inte kunde somna av den anledningen). Jag läste en recension av den hos *MALIN* och tyckte den lät som något för mig.

Den trettonde historien handlar om Margaret Lea som arbetar i sin fars antikvariat. En dag får hon en brev från den bästsäljande författarinnan Vida Winter som vill att Margaret ska skriva hennes biografi. Margaret är först måttligt intresserad - hon är inte så förtjust i samtida litteratur och Winter är känd för att ljuga om sitt liv. Men hon bestämmer sig för att ge det en chans och åker till Yorkshire. Med löftet om att Winter den här gången ska berätta sanningen bor Margaret hos författarinnan medan hon skriver biografin. Historien om familjen Angelfield som Winter sedan långsamt berättar för Margaret är spännande, fascinerade och avslöjar många mörka familjehemligheter. Men är den sann?

Språket och berättarstilen i boken är helt fantastiskt - läsaren fångas omedelbart och man vill inte släppa taget. Referenser i boken till Jane Eyre, Svindlande höjder och andra 1800-talsromaner är inte bara uttalade utan genomsyrar hela berättarstilen. En bok att sluka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar