Du hittar listor hos mina f.d. Kulturkollo-kollegor Helena på Fiktiviteter, Linda på Enligt O och Anna på Och dagarna går.
Min lista kommer här nedan:
Årets roligaste:
Det kan nog vara Vi är inte här för att ha roligt av Nina Lykke. Jag hade i alla fall väldigt roligt när jag läste om den bittre kulturmannen och författaren Knut och hans bravader på en litteraturfestival i Lillehammer.
Årets sorgligaste:
Den sorgligaste, men också den vackraste, boken jag har läst i år är utan tvekan Vinternoveller av Ingvild H. Rishøi.
Årets tegelsten:
Balladen om sångfåglar och ormar av Suzanne Collins (552 sidor)
Årets tunnis:
Inertia av Johan Daisne med sina 85 sidor må vara en tunn bok, men den har mycket innehåll.
Årets kvinnokamp:
Jag vill riva upp himmel och jord av Marie Lok Björk. Stark skildring av Elise Ottesen Jensen - Ottar - och hennes kamp för kvinnors rättigheter genom att utbilda om preventivmedel och sexualitet. Rasande bra!
Årets memoar:
Syster av Therése Granwald har undertiteln "En memoar om kärlek, syskonskap och skuld". Det är en ömsint skildring av relationen till sin äldre syster Kate som fick en hjärnskada vid förlossningen och som bor på ett LSS-boende på Gotland. Berättelsen skildrar hur nedmontering och besparingar gör
lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade urholkas och blir till ett tomt löfte. Kate förlorar gradvis det lilla självbestämmande hon har och blir alltmer passiv. I Lund finns Therése med ständigt dåligt samvete för att hon har det som systern aldrig kan få - en familj, en karriär, frihet.Årets klassiker:
Det har tyvärr inte blivit någon klassikerläsning alls i år.
Årets historiska:
Lucrezias porträtt av Maggie O'Farrell - en fantastisk läsupplevelse som berättar historien om Lucrezia de Medicis korta liv i 1500-talets Italien.
Årets obehagligaste, Årets dystopi och Årets läskiga
Säger som förra året - läskigast av allt är världen runt omkring oss.
Årets besvikelse:
Att jag blev sjuk och därför inte kom iväg till Bokmässan i år.
Årets återseende:
I år var det 30 år sedan jag tog studenten och vi hade en återträff. Vi sågs på skolgården utanför vår gamla skola, minglade och drack bubbel. Sedan gick vi vidare till en restaurang för mer prat och uppdateringar. Det var väldigt mysig att ses igen.
Årets nostalgitripp:
Kanske var det pojkbandskonserten A Show Larger than Life som jag och två vänner var på i november. Jag var aldrig någon riktigt fantast ens när det begav sig, men jag kunde ändå otippat många låtar och visst var det nostalgi.
Årets möte:
Mötet med Ingvild H. Rishøi i maj när Folkets hörna bjöd in till samtal om hennes skrivprocess på Gleerups bokhandel var magiskt. Jag blev verkligen starstruck!
Årets lyckopiller:
Helt varm i hjärtat var jag efter att ha läst Om det inte vore för dig av Delphine de Vigan. Den handlar om den gamla kvinnan Misha som börjar förlora sitt språk och om fina människor runt omkring henne som försöker hjälpa henne att kommunicera.
Årets titel:
Jag tror jag väljer 10 minuter och 38 sekunder i en märklig värld av Elif Shafak. Det är inte bara en intresseväckande titel, utan också en fantastiskt gripande bok.
Årets omslag:
Det superläckra omslaget (signerat Sara R. Acedo) till Utanpåverket av Kristin Nord är inte bara snyggt, det gömmer också en väldigt bra bok.
Årets djurkaraktär och Årets mest oväntade:
Det måste ju bli bläckfisken Marcellus i Sällsynt kloka varelser av Shelby van Pelt. Årets mest oväntade karaktär som vi är många som blev charmade av.
Årets utmaning:
Som vanligt kämpar jag på med att läsa hyllvärmare, men i år har det gått ovanligt bra tack vare läsutmaningen #färggladahyllvärmare2023
Årets pristagare:
Jävla karlar av Andrev Walden förtjänade verkligen sitt Augustpris. Den håller för hypen hela vägen ut.
Årets förlag:
Lilla Flo förlag som ger ut litteratur från länderna kring Nordsjön. Dessutom med väldigt vackra omslag.
Årets TV-serie:
Sweet Tooth och The Umbrella Academy!
Årets filmupplevelse:
Nu såg jag ju både Oppenheimer och Barbie-filmen, men inte direkt efter varandra, så ingen Barbenheimer för mig. Oppenheimer var klart bäst av de två.
Årets scen:
Jag maxade verkligen förra året med massor av scenupplevelser efter torkan under pandemin, men i år har det inte blivit mycket levande scenkonst alls för min del. I mars var vi dock konsert på Malmö Live. Jag hade gett min man biljetter till en konsert där Malmö Symfoniorkester spelade melodier ut TV-spel och fantasyfilmer. Pampigt.
Årets kulturella höjdpunkt:
Här brukar jag alltid skriva Bokmässan, men så blir det inte i år (se Årets besvikelse), så jag får kanske istället säga att det var de inte mindre än två läsretreaten jag var på i januari, Ett med Bokbubblarna och #boblmaf i Varberg och ett med min bokcirkel som firade 100-boksjubileum.