måndag 11 december 2023

Lucka 11 i feelgood-julkalendern: Om det inte vore för dig

Jag vet inte om alla skulle hålla med om att Om det inte vore för dig av Delphine de Vigan är en feelgoodroman, men eftersom det här är min kalender så är det jag som bestämmer och den här boken fick i alla fall mig att må väldigt bra.

Det är en innerlig och varm berättad roman om den gamla kvinnan Misha som börjar förlora sitt språk. Hon flyttar in på ett äldreboende och möter där talpedagogen Jerome som gör allt han kan för att Misha ska få behålla sitt tal och hjälper henne att tolka när hon inte blir förstådd.
Misha får också regelbundet besök av sin fd. granne, den unga Marie, som många gånger har fått hjälp av Misha när hon låst sig ute. Nu vill hon återgälda lite av den vänligheten genom att hjälpa Misha att få kontakt med en familj hon kände under kriget. Hon har burit på en hemlighet i många år som hon måste få berätta innan hon inte längre kan.

Mitt i det allvarliga i att bli gammal, att glömma och att förlora sin förmåga att kommunicera finns det plats för humor och riktigt fina skildringar av vänskap. Jag tycker väldigt mycket om den här boken.

1 kommentar: