lördag 5 januari 2019

Årssammanfattning 2018


Jag är ju inte den enda som brukar ägna tiden kring årsskiftet till att utvärdera och lista böcker och läsning. Alla sådana inlägg är kanske inte av allmänt intresse, men det känns bra för mig att ha gjort det och att kunna går tillbaka till. En annan slags årssammanfattning om kulturåret 2018 har jag gjort på Kulturkollo, så gå gärna in där och titta.


Enligt GoodReads har jag läst 150 böcker i år, enligt min egen räkning här på bloggen så blev det 155 och de fem extra är bilderböcker jag recenserat här, men inte loggat på GoodReads. Förra året läste jag 160 böcker, men jag satte 120 som mål för 2018, dels för att jag hoppades på ett friskare år (ingen sjukskrivning) och dels för att jag tänkte att ett lugnare lästempo överlag skulle var bra. Men det blir visst inte alltid som man tänkt.

Mina favoriter i år, utan inbördes ordning. blev dessa fem-poängare:


Ladder of Years av Anne Tyler

Men jag gav också betyget 4+ till dessa böcker i år:
En helt vanlig familj av Mattias Edvardsson
Slutet av Mats Strandberg
Silvervägen av Stina Jackson
Station Eleven av Emily St. John Mandel
Själarnas ö av Johanna Holmström


Här nedan följer en liten översikt över genre, geografisk spridning:

Genre/typ (utöver romaner)
Barnböcker: 14
barnböcker jag fått som rec.ex., jag har inte tagit upp alla böcker jag har läst för barnen
Ungdomsböcker/YA: 31
Grafiskt: 2
Novellsamlingar/noveller: 5
Biografier: 3
Fack-/handböcker: 3

Geografi (annat än Sverige):
England: 19
USA: 15
Australien: 4
Kanada: 4
Finland: 4
Frankrike: 3
Tyskland: 3
Italien: 3
Norge: 3
Danmark: 2
Nigeria: 2
Zimbabwe:1
Rumänien: 1
Korea: 1
Syrien: 1
Grönland: 1

Genus
kvinnor: 111 (103)
män: 35 (53)
par/flera författare: 7 (4)

Språk (annat än svenska)
Engelska: 10 (2)

---
Som vanligt samlar jag alla lästa böcker i en lång lista sist här i inlägget, så att jag kan lägga till den listan i samlingen och börja på en ny:

JANUARI
  • Tellus-syndromet - Carl Johan De Geer
  • Det enda som betyder något - Jeanette Palmqvist
  • Mörkskogen - Artur Lundkvist
  • Tända lampan - Ola och Evalotta Belin
  • Till alla killar jag har gillat - Jenny Han
  • Åror - Elias Ericson
  • Att vara Alice - Marcus Tallberg
  • Selfies - Jussi Adler-Olsen
  • Nötskal - Ian McEwan
  • Utan att släppa taget - Rudberg/Rehnberg
  • Vi mot er - Fredrik Backman

FEBRUARI
  • Saving Francesca - Melina Marchetta
  • Mocka - Tatiana de Rosnay
  • Ylvas bok - Maria Gustavsdotter
  • Som ett träd i skogen - Vibeke Olsson
  • Hetta - Jane Harper
  • Drakviskaren - Lovia Wistrand
  • Turtles all the way down - John Green
  • Djurdoktorn: Linus och Morris - Ann-Charlotte Ekensten
  • Sagoyoga - Filippa Odevall
  • Children of blood and bone: Solstenen - Tomi Adeyemi
  • Hönan som drömde om att flyga - Sun-mi Hwang
  • Vargarnas historia - Emily Fridlund

MARS
  • Memorys bok - Petina Gappah
  • Once - Morris Gleitzman
  • Chokladägget - Mia Ahl
  • Utan dig - Pernilla Alm
  • Gården vid Fårö strand - Ronnie G. Lundin
  • Begär: Mörk kärlek - Helen Lindholm
  • Stanna hos mig - Adebayo Ayobami
  • Ett jävla solsken: En biografi om Ester Blenda Nordström - Fatima Bremmer
  • Anton och Teitur - Angelica Öhrn
  • Harungen - Ina Rosvall
  • Caradrius - Henrik Johansson (novell)
  • Mannen i mitt liv - Jane Green
  • För vad sorg och smärta - Thom Lundberg
  • Havsboken - Morten A. Strøksnes
  • En ny tid - Ida Jessen
  • My som i @my_story - Åsa Bonelli
  • Ragga som du shoppar - Lin Jansson

APRIL
  • Eleanor Oliphant is Completley Fine - Gail Honeyman
  • Förlåten - Agnes Lidbeck
  • Flisan och orättvisan - Linda Palm
  • Bokhunden Edgar och katten Lollo - Ingrid Jönsson
  • Vit krypta - Mariette Lindstein
  • Psykologen - Martin Falkman
  • Historieläraren - Matt Haig
  • Blodmåne - Markus Lutteman
  • En kaninhistoria - Thomas Årnfelt
  • Bokhandeln på Riverside Drive - Frida Skybäck
  • Eldsystrar- Susanne Boll
  • Gröna fingrar sökes - Annika Estassy Lovén

MAJ
  • En väktares bekännelser - Elin Säfström
  • Tisdagskvinnorna - Monika Peetz
  • Ensamma tillsammans - Jörgen Löwenfeldt
  • Den lilla bistron i Bretagne - Nina George
  • Finns det björkar i Sarajevo? - Christina Lindström
  • Bara du - Ninni Schulman
  • Tretton dagar med John C - Jojo Moyes (novell)
  • Nej och åter nej - Nina Lykke
  • Sommar på den lilla ön i havet - Jenny Colgan
  • Factfulness - Hans Rosling
  • Undret - R.J. Palacio
  • Att göra succé på dårhus - Emmy Abrahamson
  • Vassa föremål - Gillian Flynn

JUNI
  • Harold Fry och hans osannolika pilgrimsfärd - Rachel Joyce
  • Behind her eyes - Sarah Pinborough
  • Flickan utan hud - Mads Peder Nordbo
  • Blånatten - Jo Salmson
  • Heja, heja - Martina Haag
  • Silvervägen - Stina Jackson
  • Räddaren av förlorade ting - Ruth Hogan
  • Systrarna av Silverdalen - Pascale Vallin Johansson
  • Alltid din dotter - Caroline Säfstrand
  • Under två timmar - Hanna Lindahl
  • P.S. Jag gillar dig fortfarande - Jenny Han
  • En helt vanlig familj - Mattias Edvardsson
  • Mödrarnas söndag - Graham Swift
  • Lånat silver och krossat glas - Ewa Klingberg
  • Hon som inte vet - Karen Cleveland

JULI
Station Eleven - Emily St. John Mandel
  • Generalens älskarinna (del 2) - Lisa Hågensen
  • Blå - Maja Lunde
  • Mellan himlen och Lou - Lorraine Fouchet
  • Generalens älskarinna (del 1) - Lisa Hågensen
  • Den underjordiska järnvägen - Colson Whitehead
  • Mischling - Affinity Konar
  • Inuti huvudet är jag kul - Lisa Bjärbo
  • Fyra feelgoodnoveller - Moyes, Kinsella, Nicholls, Ephron
  • Torkans år - Roland Buti

AUGUSTI
  • Drömmar, dårskap och en kär liten sak - Julie Cohen
  • En oskyldig lögn - Sabine Durrant
  • Ett frågetecken är ett halvt hjärta - Sofia Lundberg
  • Skuggornas tid - Agneta Arnesson Westerdahl
  • The man who was Thursday - G.K. Chesterton
  • Söta, röda sommardrömmar - Christoffer Holst
  • Strandcaféet - Lucy Diamond
  • Det förlorade barnet - Elena Ferrante
  • Bonjour tristesse - Francoise Sagan
  • Bara ha roligt - Maria Mansbach
  • Nuckan - Malin Lindroth
  • Mango & Bambang: Tapir på vift - Polly Faber
  • Plåtmannen - Sarah Winman
  • Det finns alltid förlåtelse - Anne B. Ragde
SEPTEMBER
  • 30 dejter på 30 dagar - Sarah Title
  • Midnattssol - Frida Skybäck
  • Breven från Maresi - Maria Turtschaninoff
  • Ett hjärtslag från döden - Maggie O'Farrell
  • Gudarnas skymning - Cecilia Larsson Kostenius
  • Vajlett och Rut - Karin Alfredsson
  • Innan ni tog oss - Lisa Wingate
  • De ursprungliga - Cecilia Larsson Kostenius
  • George - Alex George
  • För såna som oss - Henrik Karlsson & Tiina Nevala
  • Återträffen - Viveca och Camilla Sten
  • Till minne av en villkorslös kärlek - Jonas Gardell
  • Ladder of years - Anne Tyler
  • Kärlek, hat och andra filter - Samira Ahmed
  • Nattvakten - Anna Ihrén
  • Rädslorna - Jesper Lundkvist

 OKTOBER
  • Skönhet ur askan - Cecilia Samartin
  • En sekund är jag evig - Maria Gustavsdotter
  • Springa med åror - Cilla Naumann
  • Koka björn - Mikael Niemi
  • Doktor Bagges anagram - Ida Jessen
  • Nu och för alltid, Lara Jean - Jenny Han
  • Slutet - Mats Strandberg
  • Innanför murarna - Maria Ernestam
  • Själarnas ö - Johanna Holmström
  • Inte längre min - Ann-Helén Laestadius
NOVEMBER
  • Mysteriet på Asthall - Jessica Fellowes
  • Mammorna - Alexandra Pascalidou
  • Ada löser en knut - Malin Clausson
  • Nu ska vi prata: Sjuk - Malmenlid/Linde
  • De hemlösa katterna i Homs - Eva Nour
  • The Hate U Give - Angie Thomas
  • Vaxade juveler och brända hjärtan - Ewa Klingberg
  • De svarta liljorna - Kundler/Linder
  • Jag hatar kaniner och blommor och barn - Per Nilsson
  • Övergångarna - Kundler/Linder
  • Super-Charlie och spökfällan – Camilla Läckberg
DECEMBER
  • Juldagar: 12 historier och 12 rätter - Jeanette Winterson
  • Christmas in the snow - Karen Swan
  • Bettys val - Marie-Louise Marc
  • En klurig jul - Ingelin Angeborn
  • En dag i december - Josie Silver
  • 24 goda gärningar - Jenny Fagerlund
  • Under Fårös himmel - Ronnie G. Lundin
  • 11 nätter före jul - Anna Fredriksson
  • Finnikin of the Rock - Melina Marchetta
  • Fyra Nobel-noveller
  • Snöstorm och kanelhjärtan - Lagerqvist/Gesén/Berg Johansson/Tillberg
  • Brutna ben och brustna hjärtan - Maria Ernestam








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar