söndag 30 december 2018

Ladder of Years


Jag plockade åt mig den här boken på Waterstones i London när jag var där i somras utan att ha hört särskilt mycket om den, men den var märkt "staff recommend" och det kan ju vara nog för att väcka nyfikenhet.

Anne Tylers Ladder of Years kom ut 1995 (på svenska Utan bagage), men det här är alltså en nyutgåva.

En dag lämnar Delia utan ett ord sin man och sina tre barn på stranden på deras semesterort. Hon liftar till en annan stad där hon hyr ett rum. Hon "startar om" sitt liv på en plats där ingen känner henne. Hon skaffar ett jobb och nya bekantskaper. Hon blir förstås efterlyst i tidningar och på TV, men när hennes syster hittar henne och försöker få Delia att förklara sig får hon inte mycket till svar.

När Delia tar jobb hos Mr Miller med att ta hand om hushållet och hans 12-årige son börjar hon fundera över sin egen familj. Efter drygt ett år återvänder hon hem för att vara med vid en familjesammankomst, men hon vet ännu inte säkert om hon ska stanna.

Något grep tag i mig rejält i den här boken. Delias frustration och känsla av instängdhet berör. Även om det är svårt att hon kan lämna familjen, och dessutom att inte höra av sig på så länge, så känner jag med henne. Det här är en lågmäld och ganska händelsefattig roman, men den vemodiga stämningen och den fina personskildringen gjorde den till en riktigt fin läsupplevelse för mig. En av årets bästa faktiskt.

Ladder of years
Författare: Anne Tyler
Förlag: Vintage (2018)
ISBN: 9780099479413
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar