fredag 7 december 2018

Julkortis 7: Koka björn



Titel och författare: Koka björn av Mikael Niemi

Varför läste jag den? Jag gillar Mikael Niemi + att den var nominerad till Årets bok 2018

Vad handlar den om? Kengis på 1850-talet, prosten Laestadius och samepojken Jussi utreder en ung flickas dödsfall. De flesta tror att hon dödats av en björn, men det finns många tecken som tyder på att det är ett värre odjur som varit i farten ...

Vad tyckte jag? Jag började att lyssna på den, men trots Niemis behagliga röst och dubbel fart på uppläsningen blev jag frustrerad över att det går så långsamt att lyssna. Så jag fick köpa pocketen. Men sen gillade jag! "Deckarhistorien" är habil, men blir underordnad Mikael Niemis personporträtt och målande språk som är den stora behållningen. Läsvärd!

Ett inlägg i serien #julkortisar som är ett försöka att banta ner högen av lästa men obloggade böcker.

Koka björn
Författare: Mikael Niemi
Förlag: Pirat (2017)
ISBN: 9789164205186
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

4 kommentarer:

  1. Jag älskade Niemis uppläsning tillsammans med bokens långsamma tempo. En riktigt bra läs- eller lyssnarupplevelse!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ville verkligen gilla, men det gick så lååååångsamt ;)

      Radera
  2. Jag började lyssna på den här men det fungerade inte för mig heller. Så nu ligger pocketboken här och väntar. Frågan är bara när jag tar mig tid att läsa den. Du har verkligen prickat in ett gäng böcker här som jag antingen läst och verkligen gillat eller sådana som jag funderar på att läsa.

    SvaraRadera