onsdag 26 december 2018

11 nätter före jul


Mitt i barnens luciafirande på förskolan tittar Erika upp på sin man David och ser att han tittar på mobilen - igen! Han tänker bara på sitt jobb och barnen och Erika kommer alltid i andra hand. Hon bestämmer sig för att hon vill skiljas, men för barnens skull ska hon vänta med att berätta det för David till efter jul. Tills dess ventilerar hon sin ilska och frustration i chattrummet på en relationssajt.

Av en slump upptäcker David att hans fru skriver och berättar om deras äktenskap på en offentlig sida på nätet! Självklart under pseudonym, men det är plågsamt tydligt för honom att det är en mindre smickrande bild av honom och deras relation hon skriver om.

Han blir desperat och försöker tänka ut en plan för att få Erika att ändra sig. Han börjar skriva kommentarer under namnet Rudolf och hoppas att råden han ger ska få henne att se på sin man på ett nytt sätt.

Anna Fredrikssons julberättelse 11 nätter före jul är inte mysig feelgood-läsning, utan en ganska trovärdig och bra relationsroman om hur kommunikationen mellan ett par helt har brutit samman i deras stressiga vardag mitt uppe i småbarnsåren. Jag vill ta både Erika och David i örat, skaka om de och säga "men, prata med varandra för sjutton!".

Ganska uppfriskande faktiskt mitt i all julfluff!

Jag har tidigare läst Augustiresan, Lyckostigen och Tisdagsklubben av samma författare.

11 nätter före jul
Författare: Anna Fredriksson
Förlag: Bonnier Bookery (2018)
ISBN: 9789188835031
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar