måndag 17 december 2018

Finnikin of the rock/Ett folk utan land


Jag började läsa Finnikin of the Rock av Melina Marchetta för att kombinera min hyllvärmarutmaning med English Book Boost-utmaningen och Neglected Novel Reading Month i november, men det blev vare sig hackat eller malet. Jag hann inte läsa ut den i november, jag läste mer än hälften som e-bok som då vare sig var på engelska eller i den hyllvärmande boken jag hade hemma. Som det kan gå ...

För tio år sedan blev kungafamiljen i Lumatere brutalt mördade och en förbannelse uttalades över landet. Finnikin var då bara ett barn och har sedan dess levt i exil. Förbannelsen håller folket fångna inom landsgränserna och hindrar de som flydde från att återvända hem.

Finnikins och hans mentor Sir Thoper reser runt för att hjälpa andra människor från Lumatere som lever i exil. En dag träffar de den unga kvinnan Evanjalin. Hon säger att hon drömmer drömmar som kan leda honom till Lumateres rättmätiga tronföljare och att det är den enda som kan häva förbannelsen. Hon är också säker på att Finnikins pappa inte är död utan sitter fängslad. Finnikin känner sig väldigt skeptisk till Evanjalond förmågor, men inför utsikten att kunna rädda sin pappa väljer han att följa med henne. Tillsammans ger de sig av för att rädda Finnikins pappa, tidigare ledare för den kungliga hedersvaketen, och vidare för att befria Lumatere.

För mig var det här en helt OK fantasybok med en del oväntade vändningar. Porträtten av huvudpersonerna är mångsidiga och speciellt Evanjalin är en intressant karaktär. Tyvärr var jag under läsningen ganska splittrad och hade inte riktigt energi att ge mig hän riktigt åt boken. Jag tror att den hade kunnat bli en bladvändare en annan gång.

Jag har tidigare läst Saving Francesca och Jellico Road av samma författare.

Finnikin of the Rock
Författare: Melina Marchetta
Förlag: Candlewick Press (2011)
ISBN: 9780763652920
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Ett folk utan land
Författare: Melina Marchetta
Förlag:Gilla böcker (2015)
ISBN: 9789186634698
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar