torsdag 20 december 2018

Julkortis 20: Trägudars land


Titel och författare: Trägudars land av Jan Fridegård

Varför läste jag den? Bokcirkelbok

Vad handlar den om? Om trälarna Holme och Ausi som flyr från sin husbonde när han vill sätta ut deras barn i skogen. De kommer till Birka där de försöker skapa sig en ny tillvaro i brytningstiden då Sverige börjar kristnas, men då gammal tro och seder lever kvar. Boken berör förutom religion, både klassfrågor och synen på män och kvinnors värde.

Vad tyckte jag? Det här är den första boken i en serie (den här boken följs av Gryningsfolket och Offerrök) och jag tror kanske att jag hade läst den tidigare, men jag kom inte ihåg så mycket.En habil historisk roman, men kanske något enkel i sin människoskildring - det känns inte riktigt som att man kommer personerna nära.

Ett inlägg i serien #julkortisar som är ett försöka att banta ner högen av lästa men obloggade böcker.

Trägudars land
Författare: Jan Fridegård
Förlag: Wahlström & Widstrand (1940)
ISBN: 9789143507034
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

2 kommentarer:

  1. Fick du inte läsa den i skolan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är mycket möjligt, men jag kommer som sagt inte ihåg mycket av den.

      Radera