lördag 15 december 2018

Julkortis 15: Stanna hos mig


Titel och författare: Stanna hos mig av Ayòbami Adébayò

Varför läste jag den? Handlade den på Adlibris butik vid ett Göteborgsbesök för att sluka på hotellrummet.

Vad handlar den om? Om Yejide och hennes man Akide som lever i ett  kärleksfullt äktenskap. De längtar efter barn, men när de varit gifta i fyra år har Yejide fortfarande inte blivit gravid. Yejide provar allt för att bli gravid och hoppas på mirakel. Makens släkten kräver att Akide ska ta sig ytterligare en fru. Det är ingen lösning som någon av dem önskar, men Akide känner sig tvingad att ge efter för släkten. Yejide blir desperat och går på en märklig pilgrimsvandring som en sista utväg.

Vad tyckte jag? En mycket välskriven bok (som är författarens debut). Om en barnlängtan som är universell i ett samhälle där traditionen och släktens påverkar fortfarande är stark även i det moderna Nigeria. Porträttet av Yejide och hennes förtvivlan är stark läsning. Rekommenderas!

Ett inlägg i serien #julkortisar som är ett försöka att banta ner högen av lästa men obloggade böcker.

Stanna hos mig
Författare: Ayòbami Adébayò
Förlag: Piratförlaget (2017)
ISBN: 9789164205049
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

1 kommentar:

  1. Jag tyckte också väldigt mycket om den, det var otroligt fängslande att läsa om hur det kan gå till i ett modernt land med gamla traditioner. Jag led och gladdes omvartannat. Jag ser i din sidobanner att du läser Mödrarnas söndag. En favorit hos mig, särskilt första halvan av boken.

    SvaraRadera