måndag 17 december 2018

Julkortis 17: Memorys bok


Titel och författare: Memorys bok av Petina Gappah

Varför läste jag den? Flera av mina Kulturkollo-kollegor var helt tagna av boken.

Vad handlar den om? Om Memory, en albinokvinna, som sitter fängslad i ett kvinnofängelset i Zimbabwe i väntan på avrättning. Hon är dömd för mord på en vit man, en man som tagit hand om Memory sedan hon var ett barn. Medan hon väntar på sitt straff skriver hon ner sin historia och läsaren får lite i taget veta vad hon varit med om och hur hon hamnade hos den vita mannen.

Vad tyckte jag? Jag ville så hemskt gärna tycka om den här boken, men kanske läste jag den vid helt fel tillfälle. Det kändes inte som jag förstod boken och heller inte att jag kom Memory nära och kände med henne. Kanske ett fall av för höga förväntningar ...

Ett inlägg i serien #julkortisar som är ett försöka att banta ner högen av lästa men obloggade böcker.

Memorys bok
Författare: Petina Gappah
Förlag: Albert Bonniers förlag (2017)
ISBN: 9789100123093
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar