fredag 14 december 2018

Julkortis 14: Mischling


Titel och författare: Mischling av Affinity Konar

Varför läste jag den? Nominerad till Årets bok 2018

Vad handlar den om? Om tvillingsystrarna Pearl och Stasha som kommer till Auschwitz 1944. De sätts i Mengeles makabra experimentverkstad med tvillingar, även kallat "Mengeles zoo". När Pearl försvinner klamrar Stasha sig fast vid hoppet att hon fortfarande lever och efter befrielsen ger hon sig iväg genom ett Polen som trasats sönder av kriget i jakt på sin syster.

Vad tyckte jag? Jag blev jättebesviken på den här boken. Det är ett ämne som verkligen borde beröra, men trots skildringarna av mycket otäcka experiment och de outhärdliga förhållandena i lägret så ställer sig författarens språk och för mig märkliga berättargrepp sig i vägen för berättelsen och personporträtten och de når mig aldrig på djupet.

Ett inlägg i serien #julkortisar som är ett försöka att banta ner högen av lästa men obloggade böcker.

Mischling
Författare: Affinity Konar
Förlag: Bokförlaget Polaris (2017)
ISBN: 9789188647023
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar