måndag 23 februari 2015

Jellicoe road

Den här boken har jag haft på min läslista riktigt länge. Jellicoe road av Melina Marchetta var en sån där bok som alla pratade om ett tag och jag köpte den på bokmässan 2013, men sedan blev boken stående av någon anledning. Nu har jag läst den som en dem av läsutmaningen Bookentine Readaton.

Handlingen i boken centreras kring Jellicoe internatskola i nutid och dåtid. En mystisk trafikolycka, ett barn som blir övergivet av sin mamma utanför 7-Eleven, ett gängkrig, mystiska försvinnanden. I små portioner får jag som läsare historien uppnystad. Det är en berättelse med många bottnar och med riktigt intressanta och väl utmejslade karaktärsskildringar. Det är nästan omöjligt att beskriva handlingen och det hade nog också förstört läsupplevelsen att veta för mycket innan.

Det här en bok att luta sig tillbaka i och låta sig drabbas av. En känslosam läsning. Jag tyckte riktigt, riktigt mycket om den här boken!


Jellicoe road
Författare: Melina Marchetta
Förlag: X Publishing (2012)
ISBN: 9789185763252
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

6 kommentarer:

  1. Jag köpte denna som e-bok i höstas och nu blev jag ännu lite mer sugen på att läsa den. Men eftersom den ligger på läsplattan så kommer jag ju förmodligen att glömma bort den. Igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har precis samma problem med e-böcker. De "syns" för dåligt! ;)

      Radera