onsdag 4 februari 2015

Vid fyrtio börjar livet

Rec.ex. frän Andrarum förlag - tack!
Den här boken fick jag som rec.ex. för ganska länge sedan, men kände mig inte redo för att läsa den förrän i höstas när jag själv fyllde 40. Då var det dags tänkte jag ;)
Men sedan har det inte blivit av att jag har bloggat om den, men nu så!

Vid fyrtio börjar livet av Stefan Åberg är berättelsen om Pontus, som är nyskild och ganska olycklig. Han kan inte se ett liv som singel framför sig, utan ger sig ut i dejtningdjungeln - och hör och häpna - svarar på annonser i papperstidningen! Per brev!

Boken utspelas på tidigt 90-tal och det är ibland svårt att förstå att det hänt så mycket sedan dess. Varför mejlar de inte till varandra? Varför har de inga mobiler? Jo, för det var helt enkelt inte så vanligt att privatpersoner hade mejl eller mobiler då. Många gången måste jag stanna uppå i läsningen och tänka "men så länge sen var väl ändå inte det?"
Men det var det ju! ;)

Nåväl, så är det nu i alla fall och det fungerar ju det med. Handlingen är satt till Malmö och även om jag inte är bosatt där, så har jag arbetat i staden sedan -99 och många gatunamn och uteställen är bekanta. Det ger alltid en liten extra, och trevlig, dimension till läsningen med bekanta platser tycker jag. Och även om jag inte varit på så många av dansställena har jag hört äldre kollegor berätta om t.ex. Tahonga en lördagskväll;)

Åter till berättelsen. Pontus kämpar på med dejtingen. De flesta kvinnor han träffar är trevliga och behagliga, men ingen har det där "lilla extra". Efter ett tag börjar Pontus trivas rätt bra med att vara singel, dejta och njuter rent utav lite av att "vara ute på marknaden". Men fyrtioårsdagen närmar sig och tvåsamhet är trots allt något han längtar efter.

Parallellt berättas också historien om Erika. Hon bor i samma hus som Pontus, men grannarna känner inte varandra så väl. Hon jobbar som sjuksköterska och har ett bra liv med många vänner. Trots detta känner hon att något saknas i livet och längtan efter barn växer sig starkare.

Jag engageras av boken och känner med Pontus och Erika. Särskilt de passager som handlar om Pontus relation till barnen, för jag tänker att det i den finns så mycket sorg och skuld vid en separation.
Ibland tycker jag att boken tappar bort sig i detaljer och långa dialoger som inte för berättelsen fram särskilt mycket, men på det stora hela är det trevlig läsning och det är skönt att det givna slutet inte är så givet.

När jag lägger ifrån mig boken tänker jag att jag måste hålla hårt i min man, för jag vill för allt i världen inte ut och dejta igen! ;)


Vid fyrtio börjar livet
Författare: Stefan Åberg
Förlag: Andra rum (2013)
ISBN: 9789163732751
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

4 kommentarer:

  1. Jag har också läst den och kan konstatera att det finns inte så många mansböcker som berättar hur det är att vara man (förutom de gamla stötarna). Det kan nog även vara nyttigt för kvinnor att läsa hur en man uppfattar sitt liv som t.ex. när han blev spolad för att han var för snäll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror absolut att den stack ut i läsflödet för mig eftersom den berättades ut manligt perspektiv.

      Radera
  2. Har den i min vänta hög. Ser fram emot att läsa den. Men tiden, tiden........

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, önskar verkligen att det fanns mer lästid i vardagen. Jag läser mycket nu pga sjukskriven, men det är ju en ganska trist anledning.

      Radera