fredag 13 februari 2015

Bläckmagi och Bläckdöd

Nu har jag äntligen läst det två och tre i Cornelia Funkes fantasyserie. Första boken Bläckhjärta har jag bloggat om här. Den andra delen läste jag i november och det var en av mina böcker i läsutmaningen tre-på-tre som jag inte lyckades slutföra i år.

I bok två Bläckmagi och bok tre Bläckdöd fortsätter Meggies och Mos äventyr när de blir inlästa i den fiktiva Bläckvärlden. Den är befolkad av allsköns fantastiska varelser som älvor, glasmän och jättar. Men där finns också svärta och hemskheter. Meggie och hennes familj utsätts för upprepade faror i kampen mot de onda krafter som styr.
Jag gillar bok två väldigt, väldigt mycket - det är härligt att få ta den av den världen som man får nosa lite i första boken. Cornelia Funke kan konsten att måla upp världen för läsaren.

Själva kampen blir lite, lite långdragen - det är väldigt många turer fram och tillbaka - och böckerna hade mått bra av att kortas ner och stramas upp, men på det hela är det ändå ett härligt äventyr som berättas i dessa böcker!



Bläckmagi
Författare: Cornelia Funke
Förlag: Opal (2006)
ISBN: 9172991623,9789172991623
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Bläckdöd
Författare: Cornelia Funke
Förlag: Opal (2008)
ISBN: 9789172992993
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar