söndag 1 februari 2015

Gösta Berlings saga

Min omläsning av Gösta Berlings saga till bokcirkeln var en seg historia. Jag har läst den förut, men mindes inte särskilt mycket av den (men inte heller att jag inte tyckte om den). Jag hade ganska svårt att engagera mig i Gösta, kavaljererna och Ekeby. De korta, lite löst sammanhållna, skrönorna var svåra att få ett sammanhang i och de känns väldig ålderstigna - till skillnad från Kejsarn av Portugallien som jag läste om nyligen. Läs den istället ;)

7 kommentarer:

  1. Den är dessutom bara knappt hälften så lång, har jag sett. :)

    SvaraRadera
  2. Den här har jag också läst för otroligt många år sedan.

    SvaraRadera
  3. Jag läste Gösta Berlings saga för många år sedan och jag tyckte mycket om den, minns jag. Kejsaren av Portugallien har jag "bara" sett filmatiserad, men skulle mycket gärna läsa den. Tyckte mycket om filmen. Lite sugen är jag på att läsa Gösta Berlings saga igen för att fräscha upp minnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte sett någon filmatiserad variant av Portugallien, men vi i bokcirkeln tyckte oss minnas en TV-serie av Gösta Berlings saga med Margareta Krook som majorskan.

      Radera
    2. Båda ligger på Öppet arkiv! http://www.oppetarkiv.se/sok/?q=selma+lagerl%C3%B6f Kvällarna framöver är räddade.

      Radera