måndag 9 februari 2015

2 x Belinda Bauer

En del författare seglar upp helt från den blå och blir riktiga deckarfavoriter. För mig har det varit så med Belinda Bauer. Jag som i vanliga fall alltid säger att jag inte kan läsa för läskiga böcker har fastnat för hennes, som ju är riktigt ruggiga!

Livets och dödens villkor vann jag i en utlottning hos Och dagarna går (tack!). Den utspelas längs kusten i sydöstra England i ett landskap som känns besjälat och mörkt. Där bor tioåriga Ruby med sin familj. Hon följer ibland med sin arbetslöse pappa på mystiska bilfärder mitt i natten. Samtidigt härjar en kvinnomördare i trakten och morden föregås alltid av att kvinnorna får ringa ett samtal hem till sin mor för att säga farväl.

Det kryper i hela kroppen när jag läser den här boken. Misstankarna om mördaren kastas hit och dit, för det känns som att jag jag inte kan förmå mig att tänka att den uppenbara gärningsmannen är just så uppenbar.

Miljöbeskrivningarna i denna bok gör mycket till för den extra ruggiga stämningen.

Livets & dödens villkor
Författare: Belinda Bauer
Förlag: Modernista (2014)
ISBN: 9789174995688
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris



I Betraktaren får vi möta Patrick, en ung kille med Aspergers syndrom som är lite för intresserad av döden än vad som känns behagligt. Han får tillfälle att studera anatomi vid universitetet och kommer närmare orsaken till liv och död än han kunde ana. Det är en otroligt smart historia som dels utspelas på den anatomiska institutionen och dels på en sjukhusavdelning. Det finns flera sidoberättelser i boken som kan tyckas oviktiga, men som knyts ihop på ett raffinerat sätt. Den här boken var riktigt riktigt bra!


Betraktaren 
Författare: Belinda Bauer 
Förlag: Modernista (2013) 
ISBN: 9789174992854 
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Jag har tidigare läst Mörk jord av samma författare. 



10 kommentarer:

  1. Hon är en favoritförfattare. Verkligen krypande spänning - bra uttryck!

    SvaraRadera
  2. Håller med dig om Belinda Bauer, läser ALLT av henne. Väntar på nästa bok...
    Kram Kim

    SvaraRadera
  3. Tror att jag har fyra böcker av Belinda Bauer i bokhyllan. Har henne med i min boktolva så det är tänkt att jag skall läsa henne under året.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du mycket bra - och ruskig - läsning framför dig!

      Radera
  4. Krypande spänning låter alldeles för läskigt för mig, men kanske jag vågar mig på Bauer en solig sommardag.

    SvaraRadera
  5. Det känns som att jag har mängder av Bauer i bokhyllan, men jag har bara läst en av dem. Får nog försöka klämma in någon mer :)

    SvaraRadera