tisdag 10 februari 2015

Americanah

Jag läste den här boken i oktober när jag reste till NY. Det var praktiskt att ha med sig en tjockisbok på läsplattan och den räckte hela den långa resan och ett par dagar in på semestern också. Americanah av Chimamanda Ngozi Adichie är berättelsen om Ifemelu och Obinze som drömmer om en framtid tillsammans. Ifemelu lämnar dikaturen för att studera i USA och tanken är att Obzine ska komma efter. Men så utsätts World Trade Center för terrorattentat och världen blir sig aldrig mer lik.

Ifemelu klarar sig bra i USA. Hon får nya vänner och lär sig så småningom att hantera kulturskillnaderna. Hon startar en blogg där hon på ett skarpsynt, krasst och humoristiskt sätt beskriver sina iakttagelser om ras och rasism. Intressantast är berättelsen om skillnaderna mellan svarta amerikaner och svarta med annan nationalitet som bor i USA och hur de sinsemellan har olika regler och fördomar.

Det pratas berättas väldigt mycket om hår i den här boken. Afrikanskt hår och vården av det är uppenbarligen en hel vetenskap. Det var faktiskt extra kul att befinna sig i USA under läsningen, för jag fick många chanser att studera de svarta kvinnornas hår och på så sätt förstå bättre vad som beskrevs i boken som lite extra kuriosa.

Men så småningom åker hon tillbaka till Nigeria och möter Obzine igen och frågan är om åren isär kan överbryggas. Jag tyckte om den här boken i alla berättelsens delar, men det är trots allt skildringen av Ifemelus tid i USA som är den stora behållningen för mig i läsningen. Det är också uppfriskande att många olika kvinnoideal skildras och att den klassiskt smala kvinnan inte är norm hela tiden.

Jag har tidigare läst En halv gul sol och Lila hibiskus av samma författare.


Americanah
Författare: Chimamanda Ngozi Adichie
Förlag: Bonnier (2013)
ISBN: 9789100136550
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar