torsdag 5 februari 2015

Eldvittnet

Den här deckaren från pseudonymen Lars Kepler är den tredje delen i en serie och det är som vanligt blodigt och riktigt otäckt. Den berättas i korta kapitel i snabbt tempo. Nästan för snabbt - ibland får jag bläddra tillbaka när polisen Joona Linna drar någon viktig slutsats efter att någon liten detalj har avslöjats.

Upptakten till Eldvittnet är ett brutalt mord på en ung flicka som vistas på en anstalt för unga kvinnor med destruktivt beteende. En annan av de intagna har rymt och allt tyder på att det är hon som begått brottet. Nu börjar en jakt efter mördaren som tar oss från vilda biljakter i de jämtländska skogarna via så väl Stockholms baksida som de fina salongerna. Det är ett stort persongalleri i boken och jag har ibland svårt att hålla ordning på namn och inbördes historier, men slungas ändå vidare i läsningen i ett rasande tempo. För det är så spännande!

Det ges frikostigt med tillbakablickar till Joona Linnas tidigare historia från de första två böckerna, så störst behållning har man kanske av böckerna om man läser dem i ordning, men det är absolut inte nödvändigt.

Jag har tidigare läst Hypnositören och Paganinikontraktet av samma författarnamn.



Eldvittnet : kriminalroman
Författare: Lars Kepler
Förlag: Bonnier (2011)
ISBN: 9789100126438
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

4 kommentarer:

  1. Måste verkligen ta tag i mina Lars Kepler-böcker som jag haft i bokhyllan i evigheter.

    SvaraRadera
  2. Jag började lyssna på Keplers Stalker igår kväll. Ett misstag. Kunde inte sova efter det p g a rädd. Får hålla mig till daglyssning när det gäller Kepler. :)

    SvaraRadera