tisdag 17 februari 2015

Znapp - Drakryttarna

Jag fick boken Znapp - Drakryttarna som rec.ex. från Sagolikt bokförlag - tack!

Det är en slags seriebok med både lite länge textstycken och "pratbubblor". Förlaget presenterar den så här:

"Vår värld är i fara. Och det är endast de utvalda som kan rädda den. Nat, naturens beskyddare och väktare av drakäggen, måste finna de utvalda och sammanföra dem med sina tilltänkta drakar innan det är för sent. Över världen är de utvalda spridda, helt ovetande om sina magiska krafter.
De slungas in i en värld av äventyr, drakar och väl dolda hemligheter sedan urminnes tider. Där de inser att deras svagheter också är deras styrkor. Tillsammans förs de fyra första utvalda tillsammans med sina drakar till den mystiska Drakön där äventyret börjar."

Det är alltså den första delen i en fantasyberättelse om drakar. De fyra utvalda är fyra barn som i verkligheten har det lite kämpigt, en som på Drakön får lära sig att utveckla sina egenheter till specialkrafter. Det är en sympatiskt tema och bra anslag till en berättelse. Det ska bli intressant att se hur den här serien utvecklas.

Illustrationerna av Katrina Dahlquist är helt magiska och de är den stora behållningen för mig med denna bok. Eftersom mina barn är lite för små ännu så länge ställer jag undan boken lite, men jag tror att den här boken kan bli populär om ett par år.



Drakryttarna
Författare: Anette Skåhlberg
Illustratör: Katarina Dahlquist
Förlag: Sagolikt (2014)
ISBN: 9789186861452
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar