söndag 15 februari 2015

Vi ses i Obsan

Cilla Jackerts debutroman Dagens katastrofer var riktigt, riktigt bra så det var med ganska höga förväntningar jag började läsa Vi ses i Obsan. Jag hade inte behövt vara orolig. Jag gillade den här boken också.

Berättelsen om Annika som blir "snuvad" på sitt sommarlov när hennes lillebror föds för tidigt. Hon får tillbringa sommaren i stan i ställer för på det älskade lantstället, och eftersom föräldrarna tillbringar all tid på sjukhuset får hon mycket tid för sig själv. Hon möter en grupp barn i Observatorielunden. En grupp barn som också är lämnade vind för våg av olika anledningen. För att göra sommaren lite mer intressant utmanar de varandra på "sanning eller konsekvens". Men ingen får välja sanning ...

Jag gillar ungefär allt med den här berättelsen. Jag gillar de lite sköra men ändå starka karaktärerna. Jag gillar hur de talar till varandra. Jag gillar Annika och hennes morfar och jag gillar hela upplägget med att det där med sanning kanske inte är så himla intressant ändå ...

Riktigt bra!
Jag ser fram emot att sätta Cilla Jackerts böcker i händerna på mina barn när de blir större.

Vi ses i Obsan
Författare: Cilla Jackert
Förlag: Rabén & Sjögren (2014)
ISBN: 9789129691641
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

2 kommentarer:

  1. Jag har både hennes böcker står olästa i bokhyllan. Kanske skulle ta och läsa dem snart.

    SvaraRadera