måndag 9 februari 2015

Skräckresan med Titanic

Skräckresan med Titanic av Kim. M. Kimselius är en del av en historisk äventyrsserie för barn, ungdomar och andra lässugna (rekommenderas från tolv år för egen läsning). Böckerna är fristående, men kanske vinner de lite på att läsas i ordning för att man då får all information om huvudpersonernas historia tillsammans. I den här boken har Theo och Ramona förflyttats till båten Titanic. De vill förhindra den hemska olyckan som väntar, men i samma stund de sätter sin fot på båten är det som om de glömt vilka de är, var de kommer ifrån och vad de har för uppdrag. Och Titanic ångar ut på havet.

I korta effektivt berättade kapitel får vi hela den spännande historien berättad för oss ut passagerarnas eget perspektiv. Författaren har gjort ett gediget grundarbete och boken är full att intressanta detaljer om båten och människorna som arbetade och reste med den,

För den vuxne läsaren, med kunskap om Titanic-olyckan presenteras kanske inget nytt, men jag tycker om hur det presenteras, för det är inte lätt att förpacka fakta i en skönlitterär text utan att det känns lite krystat. Här behålls spänningen hela tiden. För även om man vet hur det går med båten, så följer jag människorna med andan i halsen och det här är en riktig nagelbitare!

Jag ser fram emot att få introducera dessa böcker för mina barn när de blir lite äldre.

Den här boken ska vi diskutera i Twitterbokcirkeln #boktwitt den 24/2 och alla som vill är välkomna att vara med!


Skräckresan med Titanic
Författare: Kim M Kimselius
Förlag: Roslagstext (2014)
ISBN: 9789186485467
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

3 kommentarer:

  1. Hej! Sitter och letar efter en bok om Titanic till min brorson som har fastnat helt för Titanic. Han är bara 8 men gillar att bläddra i böcker och är som sagt helt fast i Titanickatastrofen. Jag hittade din blogg nu när jag googlade efter en bok om Titanic men hittar inget ställe där jag kan "bläddra i boken" online. Får jag fråga, är det bara tecknade bilder i boken eller finns det några dokumentära bilder också?
    Tack på förhand!
    Mvh
    Linda

    SvaraRadera
  2. Hej! Tyvärr är det inga illustrationer eller foton alls, utan det är en ren kapitelbok. Hoppas ni hittar någon illustrerad version!

    SvaraRadera
  3. Tack så jättemycket för svar! Får se vad jag hittar. :)

    SvaraRadera