söndag 7 februari 2016

Tisdagsklubben

Tisdagsklubben av Anna Fredriksson var denna månadens bok i gruppen bokchatt, men tyvärr missade jag själva diskussionen.

Tisdagsklubben handlar om att vilja förändra saker i livet och om kärlek i i övre medelåldern, men det är inte lätt att förändra och brytas upp invanda rutiner.

Karins man får en stroke och för att hanterar oron och ensamheten när han rehabiliteras, anmäler hon sig till en kvällskurs i asiatisk matlagning varannan tisdag. Hon möter på förvånansvärt mycket motstånd från dottern och bästa väninnan.

Matlagningskursen leds av en dynamisk och framgångsrik kock och Karin lär känna den färgstarka Monika. Plötsligt befinner sig Karin ett nytt sammanhang där hon trivs riktigt bra. Kanske finns det ändå en chans för nystart i livet och är Karin beredd att offra det hon har?

Det här är en söt historia, men tyvärr lyckas den inte engagera mig särskilt på djupet. Jag får aldrig riktigt någon känsla för personerna eller förståelse för varför det handlar som de gör. Men OK som en liten stunds underhållning.

Jag har tidigare läst Augustiresan och Lyckostigen av samma författare.

Tisdagsklubben
Författare: Anna Fredriksson
Förlag: Forum (2015)
ISBN: 9789137141701
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

2 kommentarer:

  1. Jag fångades inte heller av den här boken och är dessutom så trött på matlagning efter alla matprogram i tv att jag tröttnad helt och lyssnade aldrig klart på den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här. Kanske därför. Har gillar hennes tidigare böcker.

      Radera