torsdag 11 februari 2016

Kvinnoalfabetet bokstaven T

Dags för en ny bokstav i kvinnoalfabetet Enligt O. Nu har turen kommit till bokstaven T.

Nämn en favoritförfattare med för- eller efternamn på T.
Aino Trosell är en författare som jag uppskattar väldigt mycket. Hjärtblad är min favorit.

Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på T vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?
Hmmm ... det här är alltid den svåraste punkten, men jag tror jag säger Rebecka Törnqvist som jag lyssnande mycket på när jag var student.




Vilken kulturell kvinna på T har följt dig länge?
Amy Tan med böcker som t.ex. Joy Luck Club

Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på T har du ännu inte utforskat?
Jag har läst lite av Kim Thúy, men ser fram emot av att läsa mer av den författaren.

12 kommentarer:

  1. Amy Tan har nog följt mig också rätt länge, när jag tänker på saken.

    SvaraRadera
  2. Hjärtblad är bra, Rebecka Törnquist också. henneglömde jag liksom Amy Tan. jag minns att de kinesiska kvinnorna klapprade med sina mahjongbrickor i Joy Luck Club. Kim Thúy gillar jag

    SvaraRadera
  3. Kim Thúy igen, får nog kanske ta och läsa något av henne snart.

    SvaraRadera
  4. Amy Tan är en blank sida för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst något av henne på ett tag, men skulle gissa att hon håller än.

      Radera
  5. Kim Thuy rekommenderar jag varmt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst en (eller kanske två) och ser fram emot att läsa flera böcker av henne.

      Radera