torsdag 18 februari 2016

Kvinnoalfabetet bokstaven U












Dags igen för kvinnoalfabetet och turen har kommit till bokstaven U.

Vilken är din favoritförfattare med för- eller efternamn på U?
Nu har jag ju bara läst en bok av Bea Uusma, men den var ju å andra sidan helt fantastisk så det gör henne till en favorit ändå.

Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på U vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?
Jag gillar skådespelaren Uma Thurman.

Vilken verk på U av och/eller med en kvinna tycker du är riktigt bra?
Jag har precis läst Maria Gustavsdotters serie om tre prästdöttrar i 1600-talets Sverige. En riktigt bra serie och den första boken heter Ulrikas bok.

Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på U har du ännu inte utforskat?
Jag har ännu inte läst något av ungdomsboksförfattaren Ulrika Lidbo.

11 kommentarer:

  1. En serie om tre prästdöttrar i 1600-talets Sverige? Det var originellt.

    SvaraRadera
  2. Uusmas bok som jag tyckte så mycket om! och så kom jag inte på hennes namn här! Maria Gustavsdotter känner jag att jag borde läsa

    SvaraRadera
  3. förstår inte att jag inte kom på Bea Uusma. Maria Gustavsdotter tänker jag nog läsa

    SvaraRadera
  4. Uusman är ju så kunnig och duktig forskare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och jag gillar att hon är så personligt engagerad.

      Radera
  5. Jag fick "fuska" in Uma Thurman under fel punkt :)

    SvaraRadera
  6. Maria Gustavsdotter har ju också varit med och bidragit till serien Släkten där bara kvinnliga svenska författare skrivit. Jag gillar ju historiska böcker så kanske något att titta på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de böckerna läser jag med nöje. Gillar du dem, så gillar du nog dessa också.

      Radera