tisdag 9 februari 2016

3 x Gerhardsen

Det var väldigt trevligt att upptäcka att jag hade del sex och sju av Carin Gerhardsens Hammarbyserie här hemma i hyllan. Jag lyckades också  få tag på den avslutande boken på det närliggande stadsdelsbiblioteket och kunde ägna mig åt att slukläsa dem alla tre på raken.

Jag har tidigare behövt ta paus mellan böckerna, då handlar om barn som far illa och det är läsning som tar hårt på mig. Nu blev det inga pauser och det var tufft på ett sätt, men fördelen med att läsa dem i rad, är att jag bättre minns personer och händelser i serien som ligger som bakgrund för berättelsen.

För det är samma persongalleri som är huvudpersoner i alla böckerna och vissa teman löper genom hela serien även om det är minst ett nytt fall i varje bok.

Kollegorna vid Hammarbypolisen Jens Sandén, Jamal Hamad, Petra Westman, Odd Andersson och Hedvig Gerdin med Conny Sjöberg i spetsen löser fall med försvunna och mördade kvinnor, drunknade katter och barn och nedklubbade småpojkar samtidigt som de balanserar genom livet som ju är fullt av personliga problem och utmaningar även för dem.

Det är kanske ändå det som är den stora behållningen i böckerna, även om brotten också är väldigt spännande med högt tempo. Jag gillar Carin Gerhardsens stil och tycker att böckerna har väldigt bra läsflyt trots att det går snabbt i svängarna ibland.

Riktigt bra spänning alltså!

Av samma författare/i samma serie har jag tidigare läst:
Pepparkakshuset
Mamma, pappa, barn
Vyssan lull
Helgonet
Gideons ring



Hennes iskalla ögon
Författare: Carin Gerhardsen
Förlag: Pocketförlaget (2014)
ISBN: 9789175790039
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Tjockare än vatten
Författare: Carin Gerhardsen
Förlag: Norstedt (2014)
ISBN: 9789113049960
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Falleri, fallera, falleralla
Författare: Carin Gerhardsen
Förlag: Norstedt (2016)
ISBN: 9789113050003
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

2 kommentarer:

  1. Carin Gerhardsens Hammarbyserie är en stor favorit. Att jag dessutom har samtliga titlar med Carins hälsning till mig i är ju inte sämre.

    SvaraRadera