fredag 26 februari 2016

Stjärnlösa nätter

Arkan Asaads bok Stjärnlösa nätter handlar om den 19-årige Amàr. Han har vuxit upp i en kurdisk familj i en svensk stad och vill helst av allt bli filmregissör. Hans far vill dock att han ska satsa på ett säkrare kort och vill att han ska bli läkare.

När Amàr följer med sin far tillbaka till Irak för att hälsa på släkten tror han först att det är en trevlig semesterresa, men snart står det klart för honom att pappan har haft baktankar hela tiden och syftet med resan är att gifta bort Amàr med en kusin.

Han känner sig lurad och kvävd. Han har inga tankar på att gifta sig än på länge - kanske inte alls - och om han gifter sig ska det i så fall vara av kärlek. Men traditionerna och familjen är viktig och det är omöjligt att säga nej utan att göra sin far besviken och dra skam över släkten.

Jag tyckte att den här boken var riktigt intressant läsning, men kom inte riktigt överens med hur den var skriven. Den var något i tonen och tilltalet som inte riktigt funkade för mig och bitvis tyckte jag också att den var lite ostrukturerad. Men det är en stark berättelse som heder, traditioner och rädsla, men också om att vilja ha friheten att välja sitt eget liv. Ofta tror man kanske att arrangerade äktenskap och tvångsgifte är något som bara drabbar unga kvinnor, så det är extra intressant att det berättas ur en ung killes perspektiv. Det finns mycket att fundera över och prata om i den här boken.


Stjärnlösa nätter: en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt liv
Författare: Arkan Asaad
Förlag: Norstedt (2011)
ISBN: 9789113031330
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

2 kommentarer:

  1. Jag har läst boken och när jag gick i gymnasiet fick vi gå och lyssna på en föreläsning som byggde på just Stjärnlösa nätter. Föreläsningen var riktigt bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken är ganska "pratig" - kan tänka mig att det funkar bra i föreläsningsform.

      Radera