fredag 5 februari 2016

Fjärilar på min hud

Rec.ex. från Vombat förlag - tack!
Lundastudenten Rebecka Kvist romandebuterar på Vombat förlag med Fjärilar på min hud. Det var det vinnande bidraget i manustävlingen med temat "lesbisk kärlek".

Liv är 19 år. Gymnasietiden är slut. Livet börjar. Men det känns mest som att lektionerna är utbytta mot föreläsningar och proven mot tentorna. Hon bor fortfarande kvar hemma. Hon börjar prata med sig själv i spegeln. Hon känner att något måste hända.

Så kommer Lina. Hon bor i huset mitt emot och röker på balkongen. De är olika, men ändå så lika. De delar erfarenheten av att vara en person som blivit lämnad.
De blir vänner. Kanske mer.

Rebecka Kvists språk är skört och ligger nära sin huvudperson. Jag gillar det lite flyktiga sättet att berätta, men ser fram emot att läsa mer av författaren för jag tror det finns växtkraft här.

Visst finns lesbisk kärlek som tema, men det skulle vara synd att bara lägga boken i den genren, för framförallt är det en bok om allmänmänskliga känslor - om saknad, längtan och om att våga.

En fin debut och fin läsning.


Fjärilar på min hud
Författare: Rebecka Kvist
Förlag: Vombat Förlag (2016)
ISBN: 9789186589622
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar