onsdag 24 februari 2016

Toscana tur och retur

Boken Toscana tur och retur av Åsa Hellberg fick jag hem på posten av en fin vän som en liten uppmuntringspresent. Det var verkligen en lättsam och trevlig läsning. Boken handlar om de två väninnorna Sara och Jessica. De har passerar 50 och Sara har just gått igenom en skilsmässa. Hon bestämmer sig för ett miljöombyte och bokstavligen lurar med sig Jessica på en motorcykelsemester till Toscana. Väl där har hon också planer på att få upprättelse för en gammal oförrätt.

Jessica är en berömd författare som uppskattar flärd och bekvämligheter och är därför inte helt nöjd med valet av transportmedel. Men väl på ett vackert italienskt slott hoppas hon att hennes skrivkramp ska ge med sig och att hon får ett uppslag till sin nästa roman. Även hon har en del saker i sitt förflutna som behöver komma upp till ytan.

Det var något som försökte introducera termen "hen litt" när det handlade om "chick litt" för och om mogna kvinnor. Jag tror inte det föll så väl ut. Nu har jag på sistone läst en del om "mappie litt" (Mappie: Mogna, Attraktiva Pionjärpersoner som ser livet som en oändlig möjlighet) och den här boken kan i så fall kvala in under den etiketten.

Det finns saker som jag irriterar mig lite på i den här boken - framförallt att huvudpersonerna är så helt otroligt dåliga på att kommunicera med sina kärleksintressen. Men visst, det kanske behövs för att det ska bli en förvecklingshistoria. Lite trist är det också att kvinnorna måste hitta en man för att bli lyckliga. Någon gång hade det varit roligt att läsa om kvinnor som bara är fabulous i sig själva, sen om det blir lite kärlek också så är ju det bra det med.

Men trots detta hade jag en trevlig lässtund tillsammans med dessa damer. Och jag blev väldigt sugen på att åka till Italien igen.

Jag har tidigare läst Sonjas sista vilja av samma författare.

Toscana tur och retur
Författare: Åsa Hellberg
Förlag: Månpocket (2016)
ISBN: 9789175034782
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

2 kommentarer:

  1. Åsa Hellberg skriver riktigt underhållande tycker jag. Det där med männen kan jag hålla med dig om :)

    SvaraRadera