tisdag 2 februari 2016

Hur ska det gå för Pinnebergs?

Hur ska det gå för Pinnebergs? av Hans Fallada var januari månads bok i bokcirkeln. Det är en nyöversättning av Falladas debut från 1932 och handlar om ett ungt par som hankar sig fram i mellankrigstidens Tyskland som präglas av arbetslöshet och inflation. Nazisternas maktövertagande kommer allt närmare.

Johannes och Lämmchen Pinneberg är båda ganska naiva och inte alls förberedda på livet som äkta makar och föräldrar och det hela var heller inte alls planterat. Berättelsen är en slags nedåtgående kurva när allt gradvis blir lite, lite sämre. Som läsare väntar jag på att något riktigt katastrofal ska hända - som dramaturgin i en modern roman absolut skulle föra in - men här tillåter författaren historien att vara tillräcklig i sitt stillsamma elände.

Karaktärerna skildras nästan lite löjeväckande i sin naivitet, men de är också sympatiska - de begär inte mycket, utan vill bara ha någonstans att bo, mat på bordet och ett drägligt liv för sin lille son. Synen på barn är för övrig en ganska upprörande läsning för en modern förälder. De älskar honom förvisso, men kan till exempel lämna honom ensam i vaggan i flera timmar.

Vi var ganska överens om att det var en bra roman och jag tror vi talade ovanligt länge om boken den här gången.

Jag har tidigare läst Ensam i Berlin av samma författare.

Hur ska det gå för Pinnebergs?
Författare: Hans Fallada
Förlag: Lind & Co (2014)
ISBN: 9789174611847
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

3 kommentarer:

  1. (sann förlaga till Ensam i Berlin av Fallada i svtPlay:
    http://www.svtplay.se/video/6090189/ensamma-mot-hitler/ensamma-mot-hitler-1"

    SvaraRadera
  2. Åh, den boken går jag och klämmer på varenda gång jag går in i en bokhandel ... Hittills har jag inte köpt den lite eftersom jag är rädd för att jag skulle dra så många paralleller till nutiden om jag läste den. Samtidigt kanske det är det främsta skälet till att just läsa den? (Jag kommer ju att läsa den, frågan är bara när?)

    SvaraRadera