måndag 1 februari 2016

Ulrikas bok och Katarinas bok

Rec,ex från Historiska Media - tack!
I höstas på Bokmässan var jag på ett trevlig mingel hos Historiska Media. Där fick jag mig en liten pratstund med Maria Gustavsdotter. Jag berättade att jag tyckte mycket om hennes bok Helenas hämnd och att jag gillade att läsa historiska romaner med starka kvinnokaraktärer.

Då fick jag med mig en signerad pocket som var den första delen i hennes serie om prästdöttrarna Morlandeus på Orust i mitten av 1600-talet.

Ulrikas bok handlar om den äldsta dottern. När hon, hennes bror Magnus och broderns studiekamrat Andreas ställer till med ett högst opassande spratt vänder det upp och ner på hela familjen. Andreas skickas på porten och Magnus piskas av fadern. Ulrika är den som kommer lindrigast undan, men hon rymmer för att gifta sig med Andreas. Den planen blir inte riktigt som hon hade tänkt. När hon inser att Andreas har lurat henne och att hon aldrig kommer att kunna vända hem igen försöker hon ta sig till en släkting, men vägen dit är kantad av skrämmande saker och hon finner sig tvingad att göra saker för att överleva, som hon aldrig hade kunnat föreställa sig under sin privilegierade uppväxt i prästgården.
Samtidig får vi också följa vad som händer familjen och, inte minst syskonen, hemma på Orust som också får sin del av umbäranden.

Karaktärerna i boken är högst mänskliga. Jag gillar att författaren inte löser alla personernas problem "för lätt". De gör misstag och de får ta konsekvenserna. Men de lever i en hård tid och ibland händer det hemska saker även när man inte gjort fel. Skiftet mellan de olika personernas berättelser löper på fint och jag glider genom boken så som man bara gör i en riktigt välberättad historia.

Efter att ha läst ut den första boken införskaffade jag mig omedelbart bok två - Katarinas bok.
Det är alltså mellansysterns bok. Hon som blev kvar och hon som får ta ansvar för lillasyster Ebba, hushållet och ta hand om modens som är försvagad efter en svår förlossning.

Katarina är en intressant person. Hon är hemmadottern som de egentligen inte kan avvara, men hon förväntad gifta sig bra - helst med någon av faderns åldrande prästkollegor- och i och med det kanske i viss mån återupprätta familjens heder efter Ulrikas skandalösa beteende. Katarina vill något annat och har svårt för att finna sig i sitt öde. Men det är nästan omöjligt att ändra på konventionen och faderns vilja, där kvinnan är omyndig och hennes värde ligger i hennes dygd och rykte. När livet sedan tar henne bort från prästgården finner hon sig i en situation som är både bättre och oändligt mycket mer skrämmande än hon någonsin hade kunnat föreställa sig.

Ulrika, Magnus och Andreas förekommer också i denna bok och vi får följa dem under en tid där krig mellan svensken och dansken rasar.

Ja, jag tycker verkligen om dessa böcker och ser fram emot att läsa den tredje delen - Ebbas bok.


Ulrikas bok
Författare: Maria Gustavsdotter
Förlag: Historiska Media (2014)
ISBN: 9789175450612
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Katarinas bok
Författare: Maria Gustavsdotter
Förlag: Historiska media (2015)
ISBN: 9789175450636
Finns  t.ex. hos Bokus eller Adlibris

6 kommentarer:

  1. Hej västmanländskan,
    Det här är egentligen ingen kommentar till den be utmärkta böcker du just läst. Jag vill bara försöka intressera dig för min debutroman som heter "En enkel uppgradering", som kom ut i december. Det är en spänningsroman som utspelas i IT-miljö, något som är väldigt ovanligt, kanske unikt i världen. De som läst den har gett den goda recensioner (se till exempel på Bokus). Vill du veta mer om mig och om boken (som är första delen i en trilogi) titta in på min hemsida www.fiality.se. Vill du ha recensionsexemplar (inbundet eller e-bok) skickar jag gärna så snart jag får din adress/e-postadress. Kunde inte hitta någon information på din blogg vart jag skulle skick?
    Vänliga hälsningar,
    Mats Löfström (0732511501)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mats! Kul att du tittade in! Kontaktuppgifter ligger längst ner i högerspalten, men den syns nog inte när man läser mobilversionen. Men så här går ju bra också :)
      Tack för erbjudande om din bok, men jag har för närvarande ålagt mig stopp på rec.ex. för att komma ikapp med läsningen av de jag redan åtagit mig och pga nya utmaningar som medbloggare på Kulturkollo.

      Radera
  2. De verkar bra, dessa böcker!

    SvaraRadera
  3. Dem här jag jättesugen på och har lånat hem den första från biblioteket. Har inte hunnit börja i den ännu.

    SvaraRadera