måndag 7 januari 2019

Det växte ett träd i Brooklyn (del 1 och 2)



Som första bok i utmaningen Vi möts igen 2019 har jag nu läst del 2 av romanen Det växte ett träd i Brooklyn av Betty Smith.
Bokföring enligt Monica har inspirerar utmaningen och hon väljer författare som det var minst 3 år sedan hon läste, men jag väljer mina författare lite friare. Del 1 av boken läste jag i maj 2017. Om du inte har läst böckerna så kan texten nedan innehålla spoilers.

Varför romanen är uppdelad i två delar vet jag inte riktigt, men den utspelas i Brooklyn i början av 1900-talet. Huvudpersonen är den 10-åriga Frances och det är genom hennes ögon vi får berättelsens om hennes familj. Hur hennes vackra mamman sliter för att få mat på bordet och kläder till Frances och hennes bror. Hur hennes charmige far gång på gång väljer flaskan före familjen. Själv drömmer hon om att bli författare och om Manhattan som hägrar på andra sidan bron. Men livet i hennes stadsdel är hårt och fattigt och det är ingen självklarhet att barnen får gå i skola särskilt länge.

I bok två har Frances hunnit bli 14 år. Det har gått bra för henne i skolan och hon har börjat våga hoppas på att hon kan få gå på läroverket. Men så dör hennes far precis i juletid. Eftersom hennes mor väntar barn och inte kan ta lika många städjobb som hon brukar, tvingas Frances sluta skolan för att hjälpa till att försörja familjen.

Hon börjar jobba i en fabrik, men lyckas senare få ett jobb på en tidningsredaktion. Hon läser kurser på sommaren vid sidan av jobbet och vill inte ge upp drömmen om att få studera på college. Men familjen har det fortfarande mycket fattigt och själv drabbad Frances av kärleken. Frågan är vad som blir viktigast för henne?

Jag tycker om den delen av boken som beskriver Brooklyn med människorna och deras levnadsförhållanden vid den här tiden (1910-talet). Frances kvarter är livfullt och målande beskrivet. Tyvärr får jag inte riktigt samma känsla för personerna i boken - jag kommer dem aldrig riktigt nära av någon märklig anledning. Frances enorma "driv" som nämns i baksidestexten känner jag inte riktigt av (däremot en stor längtan) och när hon blir kär kommer inte attraktionen fram alls i boken tycker jag. Det händer många tragiska och känslosamma saker, men känslorna stannar på ytan och jag blir inte så berörd som jag skulle vilja. Beskrivningen av sammanhållningen i den lilla familjen är dock fin.
Kanske är det ett fall av för höga förväntningar då jag hade hört många lovord om boken - ibland kan det tyvärr bli lite så då. Men en helt OK läsupplevelse i alla fall inte minst för miljö- och tidsbeskrivningen.

Det växte ett träd i Brooklyn 1
Författare: Betty Smith
Förlag: Bookmark förlag (2017)
ISBN: 9789188345738
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Det växte ett träd i Brooklyn 2
Författare: Betty Smith
Förlag: Bookmark förlag (2017)
ISBN: 9789188345875
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

1 kommentar: