lördag 4 oktober 2008

Kulturfyran: första boken och första ...

Dags för Kulturfyra igen:

"Hej hej, här är veckans kulturfyra. För några år sedan hörde jag Pullman berätta om hur han upptäckte läsandet och att Djungelboken var den första boken han läste själv."

1. Vilken var den första bok du läste?
Jösses, det har jag absolut ingen aning om. Jag får nog ringa mamma och fråga.

2. Vilken är den första film du minns att du sett?
Jag har ju enormt dåligt minne. Det var säkert inte den första, men den film jag minns bäst att jag sett på bio som barn var Ronja Rövardotter.

3. Vilken bok vill du rekommendera föräldrar att läsa som första boken de läser för ett litet barn?
Ja, inte bilderböcker då antar jag. Då säger jag - inte helt otippat - Astrid Lindgrens böcker. Man kan börja med Lotta på Bråkmakargatan kanske.

4. Vilket var det första tv-program du minns att du sett?
Nä, minnet är lika dåligt här. Kanske var det de tecknade filmerna på Go'morron Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar