fredag 22 maj 2009

Berättelsen om Catarina

Olov Svedelids En Dufva i Stockholm var en av mina favoritböcker när jag var lite yngre. Den handlar om den fattiga Catarina Dufva som tjänar piga i Stockholm, men blir utslängd när hon blir gravid med husbonden som våldtagit henne. Hon anklags för stöld och blir dömd till att avtjäna sitt straff som "skitgumma" kedjad vid en latrinkärra, men räddas av sin beundrade bagaren Staffan Humbla.

Berättelsen om Catarina är en samlingsbok där man också får följa Catarinas vidare öden i En Humbla på havet och Catarina och kärlekens pris. Så när jag såg den i mammas bokhylla norpade jag den.

Den var kanske inte riktigt så bra som jag mindes den, men jag är ju svag för sådant här - historiskt, fattigt och eländigt med ett lyckligt slut. Trevlig läsning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar