måndag 17 maj 2010

Den väntade

Den här boken fick jag i min julklappspåse och jag läste den ganska snart efter jul, men jag har inte kommit mig för att blogga om den tidigare: Kathleen McGowans Den väntade. Temat var mycket lovande:

Huvudpersonen Maureen Paschal ska skriva en bok om berömda kvinnor genom tiderna. Hon kommer en stor hemlighet på spåren - en hemlighet som många dött för. Hon upptäcker en mystisk profetia om "den väntade" och vem den syftar på och snart svävar hon själv i livsfara.
Det är alltså en variant på myten om Maria Magdalena som Jesus hustru och moder till hans barn och att hon är det heliga blodet ("sang real", den heliga gralen) som har fört Jesus blodsband.

Det står att boken ska vara "andlöst spännande", men tyvärr tycker jag aldrig att den blir det. Jag tycker den är stökig och inte särskilt engagerande. Jag ville gärna tycka om den, jag gillar det historiska temat och ett bra och spännande "pussel" är alltid kul. Men jag känner inget för huvudpersonen och jag gillar inte det övernaturliga temat. Tyvärr :(

3 kommentarer:

  1. Håller tyvärr med dig, den tar sig riktigt inte. Det finns ju alla möjligheter att den skulle bli spännande man det blir liksaom platt fall.

    SvaraRadera
  2. Synd att du inte gillade den, men man kan ju inte alltid träffa rätt. ;-)

    SvaraRadera
  3. Jo, fast du träffade ju rätt på ett sätt, för det är den typen av bok som jag brukar gilla.

    SvaraRadera