fredag 19 november 2010

Frostnätter

Jag slet hårt med sen senaste Joyce Carol Oates och kände för att smyga emellan med något bekant. Jag fick tag på Frostnätter som är den senaste deckaren av Arnaldur Indridasson i pocket:

"En kulen höstkväll hittas en kvinna hängande i en snara i sin sommarstuga vid en ensligt belägen sjö. Strax därpå får Erlendur ett kassettband med en inspelning av en seans kvinnan deltog i strax före sin död och börjar undersöka självmordet."
För bekant är det - samma karga isländska landskap och samme buttre polis. Ett nytt mord förvisso, men upplägget är bekant, bekvämt ...

Jag gillar det! Jag gillar ju Arnaldur.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Tack för kommentaren om min islandströja! Jag borde haft den på mig idag... då hade jag inte behövt frysa som en hund när dottern och jag var på väg till och från badhuset!
    Lite kul att just du skulle höra av dig! Och nu undrar du varför - jo för att snart har jag kontakt med hela eran släkt! Nu vet jag ju inte riktigt hur ni är släkt, men någonstans i ert träd så finns det en Eva som är förskollärare i Huskvarna, och hon är ju i alla fall släkt med Emma, plus att hon varit in dotters förskollärare! Nu har dottern flyttat upp till "storbarn", men vi saknar verkligen fröken Eva!

    SvaraRadera
  2. Ja, de är verkligen varma och sköna de där tröjorna.

    Lustigt det här med bloggvärlden - man hittar ofta beröringspunkter. Emma är sambo med min bror och deras tös är alltså min brorsdotter. Så jag är ju inte från den sidan släkten som er flickas favoritfrökem Eva.

    Trevligt att du tittade in här hos mig!

    SvaraRadera