fredag 17 juni 2011

Bokcirkelbok: Mordets praktik

För ett tag sedan blev jag medbjuden i en bokcirkel. En ytterst seriös sådan fick jag besked om ;)
Så det var lite nervöst som jag anslöt mig till gruppen - beredd på husförhör om narratologiska strukturer och postmodernism. Men det blev inte så farligt. Det var bara en alldeles vanlig trivsam bokcirkel med bokprat, prat om lite annat och fika. Precis som det ska vara.

Första boken ut för mig (april) var Mordets praktik av Kerstin Ekman. Jag gillar verkligen Ekman och såg fram emot att läsa boken. I Mordets praktik tar författaren Hjalmar Söderbergs bok Doktor Glas och väver en skicklig berättad bakgrundshistoria till hur den boken kom till. Ja, eller hur det hade kunnat gå till.

Pontus Revinge är en "andra klassens" läkare som framför allt behandlar prostituerade kvinnor. Han vill gärna komma upp sig i världen och är inte främmande för att ta till drastiska åtgärder för att nå dit. Vid ett tillfälle stöter han på författaren Hjalmar Söderberg och de talas vid om det bästa sättet att ta en annan människas liv. Kort därefter publiceras boken Doktor Glas och Pontus Revinge vill gärna ta åt sig äran av att ha inspirerat författaren till Tyko Glas handling.

Det mest fascinerande med Ekmans roman är att hon på pricken lyckas fånga stämningen i Söderbergs bok. Karaktärerna är lika osympatiska. Miljön är lika smutsig. Till och med språket har hon lyckats fånga.

Det är roligt att läsa en bok om en bok som man också har läst. Vi pratade så klart lite om Gregorius och om fakta och fiktion. Det kändes mycket bra att vara med i en bokcirkel igen.

Majboken var Johan Theorins Blodläge och den hade jag läst sedan tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar