onsdag 18 juli 2012

Nordisk läsutmaning: Island

Jag börjar med att be om ursäkt för att det har dröjt så med Islands-sammanfattningen. Vi åkte på semester precis i månadsskiftet och jag trodde att jag skulle komma åt att blogga lite då, men det blev inte så. Men så här i semestertider har ni väl haft annat för er än att sitta och vänta på blogginlägg ;)

Men här är de böcker som lästs och bloggats om Island i juni:

Gothiques bokblogg läste Vigdís Grímsdottír och boken Grandavägen 7. En poetisk bok som balanserar på gränsen mellan det verkliga och det fantastiska. Författaren är Gothiques favorit bland de Isländska författarna.





I Elinas hylla läste deckaren Det tredje tecknet av Yrsa Sigurðardóttir. Hon var lite splittrat inställd till den och tyckte att det tog för lång tid innan den tog fart och blev spännande. Men hon uppskattade språket och relationsbeskrivningarna.
Lottens bokblogg läste samma bok. Hon uppskattade den ironiska jargongen och blev nyfiken på att veta mer om huvudpersonen. Men deckarhistorien nådde inte ända fram och vissa delar var rent ut sagt långtråkiga.


Bokföring enligt Monika läste Sommarljus och sen kommer natten av Jón Kalman Stefánsson med lysande språk och bra människoskildringar men ger en liten buskisvarning.





Violens boksida har läst Eiríkur Örn Norðdahl Gift för nybörjare, men begrep sig inte alls på den. Hon varnar för att hennes inlägg kan innehålla en spoiler.






Eli läser och skriver tog sig an Halldór Laxness bok Fria män. Hon fick kämpa lite med den, men uppskattade det vackra språket, naturbeskrivningarna och de flesta karaktärer i boken - dock inte Bjartur.



Nilmas bokhylla läste Glasbruket av Arnaldur Indriðason. Hon tyckte att den var spännande, men tyckte inte att den var helt trovärdig. Hon är dock beredd att ge författaren fler chanser.





Själv läste jag Jökelteatern av Steinunn Sigurdadóttir. En absurd historia med ett litet snöpligt slut.










Mirthful's bokblogg läser en bok av Einar Már Guðmundsson, men jag hittade inte något blogginlägg om den. Hör av dig så länkar jag.

Om jag har glömt någon eller om ni kommer in senare med ett blogginlägg så hojta bara till, så uppdaterar jag.

Hur går det för er med Grönland?

15 kommentarer:

  1. Tack för att du sammanfattar! Det är alltid roligt att läsa:-)
    Jag har faktiskt läst ut Kalak som jag valde för Grönland, men inlägget kommer nog senare i månaden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller på med den boken. Det ska bli kul att höra vad du tycker.

      Radera
  2. Tack för jobbet du gör, det är alltid kul att ha alla inlägg på samma ställe.

    Grönland är på gång, började på boken igår. Och den är nog lite... konstig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, Saltstoden av Korneliussen och det är nog inget jag kan rekommendera :)

      Radera
  3. Hm, hade för mig att jag skickade en länk men verkar visst inte så så här kommer den: http://nilmasbokhylla.wordpress.com/2012/06/23/glasbruket/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det har du ju! Sorry!
      Nu har jag länkat upp till dig också.

      Radera
  4. Håller med Monika, alltid kul med sammanfattningen och se vilka böcker de andra läst :)

    SvaraRadera
  5. Jag har lånat "Saltstoden- den enda grönländska boken till synes som inte var utlånad denna månad! Jag har börjat läsa och förväntar mig att komma några sidor till i helgen efter mina jobbpass ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den jobbar jag på nu. Lite så där tycker jag ...

      Radera
  6. Jag har nu läst Qivittoq och kan rekommendera den! Tyvärr handlar den inte så mycket om Grönland men det finns ändå med i problemställningen. Annars är detta en liten roman men tung. Med nya meningar! Helt min smak alltså.
    Till Nilma vill jag säga, läs Kvinna i grönt av Indridasson, hans bästa. Glasbruket är en av de sämre tycker jag. Han kommer med en ny i höst. Han är en av de deckarförfattare jag läser allt av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmmm ... läste den också (kör ett Grönlands-tiss den här månaden), men föll inte för den.

      Håller med om Kvinna i grönt!

      Radera
  7. Hej igen nu har jag skrivit om Qivittoq, den blev bara bättre ju mer jag funderade på den!

    http://violensboksida.bloggplatsen.se/2012/07/23/8287127-beck-inga-maj-qivittoq/

    SvaraRadera