torsdag 2 maj 2019

Vårenkät

Försöker skaka liv i bloggen genom att svara på en vårenkät som jag hittade hos Mias bokhörna.



1. Vad ser du mest fram emot med våren?
Ljuset, solen och alla fina blommor. Att slippa vinterkläder. Fika på uteserveringar.

2. Vilken är ditt favoritställe att sitta och läsa?
Egentligen allra helst hemma i soffan eller sängen, men vid ett bord bredvid dammen på caféet i Botaniska trädgården är inte dumt heller.

3. Vad brukar du ta med dig till din lässtund?
Kaffe!

4. Är det någon bok du ser extra mycket framemot att läsa i vår?
Läste precis ut en av de jag längtar efter - Och bergen skall rämna av Erika Olofsson Liljedal - och den var väldigt fin. Jag är också sugen på Jonas Karlssons nya bok Regnmannen.

5. Finns det någon ”dammig bok” i hyllan du är extra sugen på att läsa i vår?
Jag har ju, som så många andra, ett ständigt pågående projekt att läsa hyllvärmare, men jag tror att jag måste flytta upp Marie Hermanssons Den stora utställningen för den ha samlat damm ett tag och jag kan inte förstå att jag inte kommit mig för att läsa den.

6. Finns det någon klassiker du skulle rekommendera alla att läsa?
Först tänkte jag säga Stolthet och fördom, men den är kanske inte för alla trots allt, så jag säger Dorian Grays porträtt.

7. Finns det något du längtar efter, bokmässigt alltså?
Jag har inget direkt bokmässigt inbokat innan Bokmässan i höst, men jag längtar förstås alltid efter mycket och obruten lästid.

8 kommentarer:

  1. Jag hade slut på mina biblioteksböcker så jag plockade fram en oläst bok ur bokhyllan som har några år på nacken. Den amerikanske pojken av Andrew Taylor. Jag kan rekommendera den om du inte läst den, har svårt att lägga den ifrån mig.
    Önskar dig en skön (läs)helg!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips! Nej, den har jag inte läst, men tror kanske att jag läst något annat av författaren. Kram!

      Radera
  2. Vad roligt att du ville svara. Vem längtar inte till Bokmässan.

    SvaraRadera
  3. Dorian Gray skulle jag vilja läsa. Hans karaktär dyker upp i Netflix "The Chilling Adventures of Sabrina" :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är bra! Och inte särskilt tungläst heller. Har också (för länge sedan) sett den som en väldigt bra teateruppsättning på Hipp med Johan Widerberg och Rikard Wolff i bärande roller.

      Radera