måndag 4 januari 2021

Fler bra böcker 2020: Jag borde ha sagt det först

Rec.ex. från författaren och 
Wahlström & Widstrand - tack!

Jag har turen att känna några riktigt talangfulla personer och Annika Wall är en av dem. Därför var det extra spännande när hennes roman Jag borde ha sagt det först landade i brevlådan. I min årssammanfattningslista nämnde jag den här boken som "årets lyckopiller" och det kan ju tyckas märkligt att välja en skilsmässo-roman i just den kategorin, men jag blir lycklig av den här boken.

Visst, det är kanske inte så lustigt med Fias och Kristians skilsmässa, men Annika Wall fångar relationen dem emellan så bra, så smart och så mitt i prick! Här finns smärta och sorg, men också en bitsk humor och en förhoppningsfull känsla. Lättast är förstås att knyta an till Fia och jag sörjer med henne, skrattar med henne och hejar på henne.

Jag flyger fram över sidorna när jag läser  - författarens språk är rappt, roligt och smart! Romanen är snabbläst och roande, men inte lättviktig och aldrig banal. 

Uppföljaren Mammor är också människor kommer senare under 2021.


Jag borde sagt det först
Författare: Annika Wall
Förlag: Wahlström & Widstrand (2020)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar