fredag 2 april 2021

Månadssammanfattning februari och mars 2021

Jag missade att göra en wrap up över februariläsningen så här kommer både lästa böcker i både februari och mars.


Februari

Amerikansk jord av Jeanine Cummings var månadens starkaste läsupplevelse. En riktigt otäck skildring om mexikanska knarkkarteller och vad en kvinna och hennes son måste riskera för att undkomma dem. Med den kryssar jag nr. 13 på Kaffe och kulturs läslista (bok som varit med i kändisbokklubb, Oprah i det här fallet).

Fin läsning var också de två feministiska romanceböckerna i serien Ellens val av Helena Dahlgren och högstadienovellerna i samlingen Korridorer av Moa Eriksson Sandberg och Ester Roxberg. Den senare var min februaribok i läsutmaningen #färggladahyllvärmare2021

I övrigt läste jag de trevliga feelgoodböckerna Klubben för lyckliga slut av Caroline Säfstrand och Dagboken jag aldrig skrev av Jessica Devert

Bokcirkelboken Vit krysantemum av Mary Lynn Bracht var motsatsen till feelgood kan man säga - obehaglig, men stark läsning.

Jag hann dessutom läsa en riktigt bra ungdomsroman också, nämligen Himlabrand av Moa Backe Åstot. Alla borde läsa den!




Mars
I marsläsningen seglade Samtal från en ängel av Guillame Musso upp som en favorit. En helt ny fransk spänningsförfattare för mig och en galet spännande bok!

En annan slags läsning var Körsbärslandet av Dörte Hansen, men även den mycket bra. Det var min vit/beiga bok i #färggladahyllvärmare2021 och med de två ovan kan jag också notera ”översatt bok” på Kaffeochkultur -listan (franska resp. tyska). 

Jag kryssar också ”såg filmen först” med En annorlunda allians (Familjen Bridgerton) av Julia Quinn, men frågan är om jag inte gillade Netflix-filmatiseringen bättre.

Många har hyllat Stöld av Ann-Helén Laestadius och efter avslutad läsning måste jag hålla med om att det är en bra bok, men lite för mycket politiskt inlägg för att bli en riktigt god roman. Men helt klart läsvärd.

Beth O’Learys Bara på besök var visserligen mysig, men inte lika bra som Sambo på försök.

Två spännande mellanåldersböcker finns också med i marsläsningen. Jag kan rekommendera både Nattkorpen av Johan Rundberg och Kattvännen av Malin Eriksson Sjögärd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar