lördag 12 juni 2021

Sommarlovsboktips: En familjetragedi

Jag tänkte presentera mina sommarlovsboktips lite temavis och börjar med en spänningsvecka.

Förhandsexemplar från
Forum och författaren- tack!

Först ut är En familjetragedi av Mattias Edvardsson. Jag har förhandsläst den i lösbladssystem, men boken kommer den 30 juni och bör åka upp på sommarläsningslistan för alla som gillar bra psykologiska spänningsromaner.

Mattias Edvardsson är en favoritförfattare, så förväntningarna på hans nya roman var stora och jag blev inte besviken! Jag uppskattar särskilt personporträtten i hans böcker och i En familjetragedi finns mångfacetterad och intressanta karaktärer. Lundamiljöerna är också en sak jag tycker mycket om i författarens böcker, och efter en avstickare till en annan kommun i förra boken, är vi tillbaka i det akademiska Lund och det gillar jag!

Läsaren får lära känna den ensamstående pappan Bill, studenten Karla, sökaren Jennica samt barnläkaren Steven Rytter och hans fru Regina när deras berättelser vävs samman på vägen mot en tragedi.

Greppet att berätta samma historia ur flera olika personers synvinklar är redan väl beprövat av författaren, men det fungerar utmärkt och ger en fin dynamik och ett enormt läsflyt i den här berättelsen om beroende, familj och brott. Det är sorgligt, det är spännande och det är mycket, mycket bra!


En familjetragedi
Författare: Mattias Edvardsson
Förlag: Forum (2021)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar