söndag 30 juni 2024

Temasommar: Rapport från en skurhink

Tidigare den här månaden konfererade vi på Kulturkollo om boken "Rapport från en skurhink" av Maja Ekelöv. Hon vann en manustävling hos Rabén & Sjögren 1969 med sina anteckningar om tillvaron som ensamstående fembarnsmor och städerska. Romanen räknas nu som en klassisk skildringarna av livet för en lågavlönad kvinna under 60-talet.

Först hade jag lite svårt för anteckningsformen eller dagboksformen. Det kändes fragmentariskt och det tog ett tag att komma in i berättarstilen och vänja sig vid blandningen av högt och lågt. Senare kom jag att uppskatta just den blandningen nästan allra mest. Det är en väldigt rak skildring, både av arbetslivet och av hennes känslor och tankar kring alltifrån moderskap, litteratur och politik. Jag blir väldigt imponerad av hennes sug efter kunskap och bildning är så stort och så även hennes intresse för omvärlden.

Jag tycker också väldigt mycket om att läsa om hennes kärlek till böcker och läsande. Det genomsyrar boken och hela hennes liv. Jag som sällan markerat text i en bok sparade flera bokmärken på sidor där författaren säger kloka och vackra saker om böcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar