söndag 20 januari 2008

Längtans resa

Så gick jag då till biblioteket för att skaffa mig en massa läsning. Men plötsligt kom jag inte på en enda författare jag tyckte om eller en enda titel på en bok jag ville läsa. Bibblan borde jobba mer på att fronta böckerna. När man ställer sig framför pockethyllan och ser alla omslag så har man ju inga problem med att välja. Men böckerna får väl inte plats på biblioteket om de skyltas så.

Jag kom i alla fall därifrån med ett par böcker, varav Olaf Olafssons Längtans resa var den ena. Det är en lågmäld och stämningsfull berättelse om Disa som återvänder till sitt hemland Island efter 20 års bortavaro. Hon har ägnat stora delar av de 20 åren åt att glömma händelser i sitt liv, men nu tvingas hon att konfronteras med dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar