söndag 9 mars 2008

Här och nu

I brist på annat att läsa får man ta det som finns på Statoil (som var så långt jag orkade släpa mig och min dunderförkylning). Men Elisabeth Anderssons Här och nu var nästan väl magstarkt även för mig (och jag har läst en hel del skräp).

Den handlar om en mycket lyckade och välplanerade Sofie vars värld skakas om när hon upptäcker att fästmannen är otrogen och att modeföretaget hon arbetar på har köpts upp. Efter en ganska banal historia full av namedropping av märkeskläder och manisk städning så ordnar det såklart upp sig och - tro det eller ej - huvudpersonen blir först lycklig när hon har en ny man vid sin sida.

Vad är det som är så dåligt med det så, tänker ni, det är ju typisk chick litt. Ja, det är sant och sådan kan jag visst läsa och tycka att det har sin tjusning, men det här boken blir liksom extra dåligt för att den utger sig för att vara nåt mer än just banal chick litt - att det är smartare och roligare och mer realistiskt. Nä, säger jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar