söndag 27 juli 2008

Böcker A-Ö

Femte bokstaven i *Malins* bokstavsalfabete:

Femte bokstaven ut blir S. Utmaningen är att nämna en bok OCH en författare på bokstaven. Någon som ni gillar, avskyr, skrattar åt, gråter till, skräms av. Ja, listan kan göras lång men motivera ditt val så vi vet om vi ska hänföras eller skrämmas bort. För er som vill finns också kategorin litterär karaktär att lägga till.
  • Författaren på S måste ju bara bli Shakespear. Författarnas författare. Min absoluta favoritpjäs är Mycket väsen för ingenting.
  • Roman på S blir Sista brevet till Sverige av Vilhelm Moberg som får symbolisera hela den fantastiska romanserien om utvandrarna. Jag har just "tvingat" maken att läsa dem - jag tyckte de saknades i hans litterära uppfostran.
  • Och som romankaraktär på S väljer jag Smilla i Peter Hoegs Fröken Smillas känsla för snö för att det är en karaktär och en roman som jag önskar att jag förstod bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar