måndag 14 juli 2008

Kulturfyran: Bibliotek

På Kulturbloggen finns något som kallas kulturfyra. Denna veckan handlar det om bibliotek:

1. Hur skaffar du de flesta av de böcker du läser? Köper eller lånar? Köper inbundna böcker eller pocket?
Jag är i princip beroende av "ta fyra - betala för tre"-pocketar, men på sistone har jag börjat låna mer och mer på biblioteket (för att slippa köpa nya bokhyllor hela tiden). Och så har vi en liten "lånehylla" på jobbet där man ställer böcker man tror kollegorna skulle uppskatta och så kan man låna där. Ibland köper jag inbundet om jag inte kan vänta eller om det är någon författare som jag samlar böcker av.

2. Hur ofta går du på bibliotek?
Har återupptäckt biblioteket på sistone och går nog dit ett par gånger i månaden i alla fall. När jag var yngre bodde jag på vårt lokala bibliotek i metropolen.

3. På bibliotek finns ju ofta nuförtiden datorer att sätta sig vid och surfa och filmer att hyra också och en tidningshörna. Där brukar också arrangeras konstutställningar. Utnyttjar du bibliotek till något mer än låna böcker?
Nej, inte så ofta. Bläddrar i några tdningar ibland. Och fikar på caféet.

4. Och ja: vilken bok läser du just nu?
Just nu läser jag "Körflickorna" av Alan Warner

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar