fredag 8 augusti 2008

Böcker A-Ö

Sjätte bokstaven i *Malins* bokstavsalfabete:

"Sjätte bokstaven ut blir A. Utmaningen är att nämna en bok OCH en författare på bokstaven. Någon som ni gillar, avskyr, skrattar åt, gråter till, skräms av. Ja, listan kan göras lång men motivera ditt val så vi vet om vi ska hänföras eller skrämmas bort. För er som vill finns också kategorin litterär karaktär att lägga till."
  • Uj, den här gången var det svårt att välja författare - det finns många bra på bokstaven A. Jane Austen är ju lockande, men eftersom *Malin* själv valt henne så står mitt val mellan Inger Alfvén och Margaret Atwood. Alfvéns böcker är bra, men de gör mig alltid deppig så kanske är Atwood ett bättre val. Jag tror jag har gillat alla böcker av henne utom Oryx och Crake som jag inte begrep mig på.
  • Bok på A blir den strålande bra About a boy av Nick Hornby. Filmen är inte dum den heller.
  • Litterär karaktär är alltid svårast, men jag väljer Aron Nordensson som är pappan i Göran Tunströms "Juloratoriet". Aron är en av de mest tragiska karaktärer jag vet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar