fredag 24 juli 2009

BBC Book List - How many have you read?

Hos En bok om dagen hittade jag en lista. Det var ju länge sedan jag hade någon lista, så jag tänkte att jag kunde haka på:

"BBC believes most people will have only read 6 of the 100 books here. How do your reading habits stack up? Look at the list and put an ‘x’ after those you have read."

1 Pride and Prejudice - Jane Austen X
2 The Lord of the Rings - JRR Tolkien X
3 Jane Eyre - Charlotte Bronte X
4 Harry Potter series - JK Rowling X
5 To Kill a Mockingbird - Harper Lee
6 The Bible (delar av)
7 Wuthering Heights - Emily Bronte X
8 Nineteen Eighty Four - George Orwell X
9 His Dark Materials - Philip Pullman X

10 Great Expectations - Charles Dickens X
11 Little Women - Louisa M Alcott X
12 Tess of the D’Urbervilles - Thomas Hardy
13 Catch 22 - Joseph Heller
14 Complete Works of Shakespeare (inte riktigt alla)
15 Rebecca - Daphne Du Maurier
16 The Hobbit - JRR Tolkien X
17 Birdsong - Sebastian Faulk
18 Catcher in the Rye - JD Salinger
19 The Time Traveler’s Wife - Audrey Niffenegger X

20 Middlemarch - George Eliot
21 Gone With The Wind - Margaret Mitchell X
22 The Great Gatsby - F Scott Fitzgerald X
23 Bleak House - Charles Dickens
24 War and Peace - Leo Tolstoy X
25 The Hitch Hiker’s Guide to the Galaxy - Douglas Adams X
26 Brideshead Revisited - Evelyn Waugh
27 Crime and Punishment - Fyodor Dostoyevsky X
28 Grapes of Wrath - John Steinbeck X
29 Alice in Wonderland - Lewis Carroll X

30 The Wind in the Willows - Kenneth Grahame X
31 Anna Karenina - Leo Tolstoy X
32 David Copperfield - Charles Dickens X
33 Chronicles of Narnia - CS Lewis X
34 Emma - Jane Austen X
35 Persuasion - Jane Austen X
36 The Lion, The Witch and The Wardrobe - CS Lewis X
37 The Kite Runner - Khaled Hossein X
38 Captain Corelli’s Mandolin - Louis De Bernieres X
39 Memoirs of a Geisha - Arthur Golden

40 Winnie the Pooh - AA Milne X
41 Animal Farm - George Orwell X
42 The Da Vinci Code - Dan Brown X
43 One Hundred Years of Solitude - Gabriel Garcia Marquez X
44 A Prayer for Owen Meaney - John Irving X
45 The Woman in White - Wilkie Collins
46 Anne of Green Gables - LM Montgomery X
47 Far From The Madding Crowd - Thomas Hardy
48 The Handmaid’s Tale - Margaret Atwood X
49 Lord of the Flies - William Golding X

50 Atonement - Ian McEwan X
51 Life of Pi - Yann Martel X
52 Dune - Frank Herber
t53 Cold Comfort Farm - Stella Gibbons
54 Sense and Sensibility - Jane Austen X
55 A Suitable Boy - Vikram Seth X
56 The Shadow of the Wind - Carlos Ruiz Zafon X
57 A Tale Of Two Cities - Charles Dickens
58 Brave New World - Aldous Huxley
59 The Curious Incident of the Dog in the Night - Mark Haddon X

60 Love In The Time Of Cholera - Gabriel Garcia Marquez X
61 Of Mice and Men - John Steinbeck X
62 Lolita - Vladimir Nabokov
63 The Secret History - Donna Tartt X
64 The Lovely Bones - Alice Sebold
65 Count of Monte Cristo - Alexandre Dumas
66 On The Road - Jack Kerouac
67 Jude the Obscure - Thomas Hardy
68 Bridget Jones’s Diary - Helen Fielding X
69 Midnight’s Children - Salman Rushdie X

70 Moby Dick - Herman Melville
71 Oliver Twist - Charles Dickens X
72 Dracula - Bram Stoker
73 The Secret Garden - Frances Hodgson Burnett X
74 Notes From A Small Island - Bill Bryson X
75 Ulysses - James Joyce (delar)
76 The Inferno – Dante (delar)
77 Swallows and Amazons - Arthur Ransome
78 Germinal - Emile Zola
79 Vanity Fair - William Makepeace Thackeray

80 Possession - AS Byatt
81 A Christmas Carol - Charles Dickens X
82 Cloud Atlas - David Mitchell
83 The Color Purple - Alice Walker X
84 The Remains of the Day - Kazuo Ishiguro X
85 Madame Bovary - Gustave Flaubert X
86 A Fine Balance - Rohinton Mistry
87 Charlotte’s Web - EB White X
88 The Five People You Meet In Heaven - Mitch Albom
89 Adventures of Sherlock Holmes - Sir Arthur Conan Doyle (några)

90 The Faraway Tree Collection - Enid Blyton
91 Heart of Darkness - Joseph Conrad X
92 The Little Prince - Antoine De Saint-Exupery X
93 The Wasp Factory - Iain Banks
94 Watership Down - Richard Adams
95 A Confederacy of Dunces - John Kennedy Toole
96 A Town Like Alice - Nevil Shute
97 The Three Musketeers - Alexandre Dumas
98 Hamlet - William Shakespeare X
99 Charlie and the Chocolate Factory - Roald Dahl
100 Les Miserables - Victor Hugo

58 titlar av 100 (och några skvättar här och där) blev det. Det får man väl var nöjd med ;)

5 kommentarer:

  1. 58 var inte dåligt! Jag har läst färre än så. Här är länken till min lista http://annafairandtrue.blogspot.com/2008/07/big-book-list.html. Tror det blev 26.

    Men undrar om de har uppdaterat lista sedan 2003?

    SvaraRadera
  2. GRATTIS på bröllopsdagen, lite i efterskott!

    Så roligt med boklistan, jag hade den för ett tag sedan, fast jag tror min var lite annorlunda. Din är nog uppdaterad, för jag hittade min hos Anna Fair and True och den var något år gammal. Man får många bra tips från de där listorna, jag håller just nu på med Anna Karenina.

    Ha en skön sommar!

    SvaraRadera
  3. Anna - då ska jag hoppa över till dig och titta.

    Marianne - Tack för grattiset. Ja, det är väl roligt att få ny läsinspiratiuon. Jag kände bland att "varför har jag inte läst den" när jag gick igenom listan.

    Glad sommar på dig också.

    SvaraRadera
  4. Oj vilken storläsare du måste vara. Själv hade jag bara läst 13 stycken.

    SvaraRadera
  5. Hermanspappa - kul att du tittade in! Ja, det blev ganska många, men jag är ju litterturvetare också och har läst flera av dem som kurslitteraur.

    SvaraRadera